Kennismaken
Nieuws

De kracht van Micro-influencers!

  • 27/09/2017
  • 5 min. leestijd

Van macro-influencers naar micro-influencers

Nikki Tutorials? Negrin Mirsalehi? Enzo knol? Kayla Itsines? Bij de meeste van jullie zal er nu vast een belletje gaan rinkelen. Dit zijn marcro-influencers. Stuk voor stuk bloggers en vloggers die dankzij een online platform enorm beroemd zijn geworden. Deze beroemdheden hebben minimaal 100.000 volgers. Bloggers en volgers die gesponsorde advertenties op hun online platformen plaatsen voor merken zoals Adidas, Maybelline en Buddha to Buddha. Forbes maakt ieder jaar een lijst met de best verdiende influencers. De influencers in deze lijst verdienen vaak 300.000 dollar voor een gesponsorde video.

Passie wordt productie
Het inzetten van macro-influencers kan heel succesvol zijn voor bedrijven, maar soms lijkt wel of er niet meer wordt gekeken naar merkwaarden, doelgroep en doelstellingen. Passie wordt productie. Steeds vaker geven consumenten aan dat ze ‘influencermoe’ zijn, dat de geloofwaardigheid van influencers ver te zoeken is en dat ze geen connectie voelen met deze ‘beroemdheden’. Een Onderzoek van Markerly toont aan dat (Instagram)accounts met minder dan 1000 volgers gemiddeld 8% likes hebben en 0,5% comments. In vergelijking met accounts die meer dan 10 miljoen volgers hebben, ligt dat een stuk hoger. Zij bereiken 1,6% likes en 0,04% procent comments.

Micro-influencers
Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor het inzetten van micro-influencers. Zij hebben ongeveer 5.000 tot 100.000 volgers op social media kanalen en richten zich voornamelijk op een niche in een specifiek segment. Hierdoor hebben ze een minder groot bereik, maar de relatie met hun volgers is krachtiger. Dit komt doordat micro-influencers meer inzetten op engagement en het creëren van interactie.

Voordelen van Micro-Influencers

Het inzetten van Micro-influencers is een slimme stap voor bedrijven. Je creëert meer engagement, interactie en je kunt je beter onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Juist hun passie voor jouw merk of product, maakt dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om over jouw merk te praten.

  • Echt gepassioneerd over hun specifieke niche
  • Meer betrokkenheid/interactie bij hun volgers
  • Meer toewijding aan je merk
  • Kosteneffectieve marketing
  • Persoonlijker

Bedrijven die je al voor zijn geweest!

Hema begon al in 2014 met de inzet van Micro-influencers door middel van het opzetten van een Bloggers Academy. Hema ging op zoek naar ‘gewone’ mensen om te gaan bloggen over de HEMA lifestyle. Hierdoor ontstond er een diversiteit aan DIY, fashion en lifestyle content die online overal te zien was.

Wehkamp deed een oproep aan enthousiaste bloggers/vloggers die artikelen wilden schrijven voor het Wehkamp platform. Hier rolden vijf micro-influencers uit die een podium kregen  binnen hun online inspiratieplatform.

Hoe vind je de juiste Micro-Influencer voor jouw bedrijf?

Als je een Micro-influencer wil inzetten voor je bedrijf, moet er een match zijn. De ‘echtheid’, relevantie en match tussen merk en influencer bepaalt of deze samenwerking succesvol wordt.

  •  Bepaal het doel dat je wilt bereiken
  •  Selecteer een aantal Micro-influencers
  •  Creëer een win-win situatie
  •  Blijf in contact met elkaar

Vragen?

Ben jij overtuigd van het inzetten van micro-influencers? Heb je nog interessante inzichten die ontbreken in deze blog? Of heb je vragen over dit artikel of andere marketing gerelateerde vragen? Laat het ons weten!

Terug
Stel een vraag
Omhoog