Kennismaken
Nieuws

De kracht van Social Media kanalen

  • 01/08/2017
  • 5 min. leestijd

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit de samenleving. We leven non-stop met onze mobiele telefoons om op de hoogte te blijven van alle gebeurtenissen om ons heen. In 2011 scoorde Nederland van alle landen in Europa het hoogst in het bereik van social media. Echter er is nog redelijk wat onduidelijkheid rondom social media, want wat houdt het nou daadwerkelijk in? En waarom zijn er zoveel kansen voor bedrijven om social media in te zetten? Als social media specialist bij The DISTRIKT vertel ik veel over mijn specialisme. Sommige mensen vinden het interessant en geloven dat social media van belang is voor een ondernemer. Maar een grote groep mensen begrijpt de impact van social media nog niet volledig. Daarom deze blog. Wat is de kracht van social media? Waarom is social media een belangrijk platform om in contact te komen met je doelgroep?

Wist jij dat The DISTRIKT ook social media trainingen geeft? 

Wat is social media?

Als het ware is social media een verzamelnaam voor diverse online platformen waar je informatie met elkaar kan delen op een gebruiksvriendelijke en luchtige wijze. Social media bevat niet alleen informatie in de vorm van tekst, maar ook muziek, foto’s en video’s kun je hier onder andere delen met elkaar. Een aantal bekende voorbeelden van social media zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Snapchat.

In het Nederlands vertaald staat social media voor sociale media, wat inhoudt dat het gemaakt en gebruikt wordt om sociale interactie te laten plaatsvinden. Je komt samen op social media om te communiceren over belangrijke onderwerpen of momenten die je wil delen met een groep mensen.

Wie gebruiken social media?

In een onderzoek uit 2017 van Newcom is een top 5 naar voren gekomen in het gebruik van social media. In deze top 5 zie je al goed hoeveel social media gebruikt wordt door de Nederlandse bevolking.

Top 5.

  1.  Whatsapp: 10,9 miljoen gebruikers
  2.  Facebook: 10,4 miljoen gebruikers
  3.  YouTube: 7,5 miljoen gebruikers
  4.  LinkedIn: 4,3 miljoen gebruikers
  5.  Instagram: 3,2 miljoen gebruikers

Ook heeft Newcom een koppeling weergegeven tussen de social media kanalen en de bijhorende leeftijdsgroepen. Hieruit komt naar voren dat er een grote stijging is op Facebook onder de oudere doelgroep (65 – 80+ jaar). Opvallend is dat de jongste doelgroep juist minder gebruik is gaan maken van Facebook, maar zij zijn actiever op andere social media zoals Instagram en Snapchat.

Meest gebruikte social media per leeftijd

  • Leeftijd 15 – 19 jaar: Whatsapp, Facebook, YouTube, Snapchat en Instagram
  • Leeftijd 20 – 39 jaar: Whatsapp, Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram
  • Leeftijd 40 – 64 jaar: Whatsapp, Facebook en YouTube
  • Leeftijd 65 – 79 jaar: Whatsapp, Facebook en YouTube
  • Leeftijd 80+: Facebook

Social media inzetten voor je bedrijf

Je kunt door middel van het inzetten van social media bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten, het koopgedrag van je klant beïnvloeden, meer websitetraffic genereren en een specifieker beeld krijgen van de acties en reacties van je doelgroep.

Zoals uit bovenstaande cijfers af te lezen is zien we dat alle leeftijdsgroepen veel gebruik maken van Facebook. Daarnaast zien we dat bij de jongere doelgroep (15 tot 39 jaar) er veel gebruik wordt gemaakt van Snapchat en Instagram. Wil je als bedrijf je doelgroep aanspreken dan kan dat heel goed door gebruik te maken van deze social media. Je kunt heel specifiek targetten zodat je precies de juiste doelgroep bereikt.

Daarnaast is social media laagdrempelig, we hoeven weinig moeite te doen om in contact te komen met een bedrijf of een klant. Met een klik op de knop kunnen we al aangeven of we iets kunnen waarderen of niet. Dagelijks kan je zien hoe je doelgroep reageert op bepaalde acties op social media en hier kun je snel op inspelen met social media.

Met de cijfers over het gebruik van social media onder de bevolking kun je bijna niet achterblijven, je mist een hele grote doelgroep wanneer je er geen gebruik van maakt. Daarnaast kun je voor een laag bedrag ook adverteren via diverse social media kanalen. Welke manier van adverteren zijn er op social media, op welke kanalen kun je adverteren, wat zijn de trends op het gebied van adverteren op social media? Al deze vragen over adverteren op social media zullen in de volgende blogs beantwoord worden zodat er een duidelijk beeld zal ontstaan over ons vakgebied, social media advertising.

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over social media advertising? Neem dan contact met ons op!

Terug
Stel een vraag
Omhoog