Kennismaken
Nieuws

De nieuwe manier van zoeken: Voice Search

  • 31/08/2017
  • 5 min. leestijd

Voice Search

Voor sommigen onder ons zal het behoorlijk wennen zijn. Praten tegen je telefoon zonder dat er iemand aan de andere kant van de lijn hangt. Maar voor de jongere generaties, met name de tieners anno 2017, is het de normaalste zaak van de wereld. Deze generatie is opgegroeid met mobiel gebruik en vinden allerlei maniertjes om zo snel en zo gemakkelijk mogelijk antwoorden te krijgen. Daarvoor is Voice Search van Google helemaal perfect. Voice Search is nóg sneller dan typen en handsfree waardoor je zelfs kan multitasken. Voice Search is eigenlijk gewoon een ingesproken zoekopdracht in Google via je mobiele apparaat.

Wist je dat?

Op dit moment staat Voice Search nog in de kinderschoenen in Nederland. Zo is in een artikel van PAUWR terug te vinden dat in maart 2017 het percentage van zoekopdrachten door middel van Voice Search 6% was. Wereldwijd ligt het percentage op 20%. Er is in Nederland dus nog wat winst te behalen de komende tijd. Google zelf verwacht dat het percentage in Nederland is verhoogt naar 25% van de zoekopdrachten die worden gedaan middels Voice Search.

Voice Search binnen SEO

Voor een zoekopdracht die geplaatst worden door middel van Voice Search wordt gebruik gemaakt van volledige zinnen.  Korte zoekopdrachten worden verminderd en we gaan volledige vragen stellen. Het is dus als eerste belangrijk dat je als bedrijf gaat kijken naar de gebruiksintentie, want je klant gaat op een andere manier zoeken middels een ingesproken zoekopdracht. Het is daarom verstandig om eens diverse scenario’s op papier te zetten, zodat je er achter komt hoe je klant een antwoord wil weten via een getypte zoekopdracht en hoe de klant dit zal doen middels Voice Search.

Het is verstandiger om je website te optimaliseren richting gesproken zoekopdrachten. De robots achter Google zijn namelijk zo slim dat ze volledige vragen kunnen koppelen aan een getypte zoekopdracht, andersom is lastiger. Zo kun je beter de vraag ‘Hoe neem ik contact op met (naam bedrijf)?’ op je website hebben staan dan dat er staat ‘contacteer (naam bedrijf)’.

Het is wellicht nog allemaal een beetje onwennig en ook redelijk logisch dat je als bedrijf hier niet automatisch aan denkt bij het inzetten van SEO. De mogelijkheid voor de Nederlandse markt is er ook pas sinds kort, maar het is wel interessant om hier aan te denken voor de toekomst. Er wordt een echte groei verwacht vanuit Google en met een paar kleine aanpassingen op een website kan er veel profijt uitgehaald worden voor je bedrijf.

Vragen?

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden binnen SEO? Reageer op deze blog of neem contact met ons op!

Terug
Stel een vraag
Omhoog