NULL

De psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes

  • 28 december
  • 10 min. leestijd
  • 28 december • 10 min. leestijd
Psychologie kleuren en lettertypes | The DISTRIKT

Logo’s zijn complex. Even snel een logo ontwerpen is dan ook niet aan te raden. Een ervaren designer gaat hier beter mee om en maakt de juiste keuze uit kleuren, typografie en vormen voor jouw bedrijf. Hoe we dat doen? Het begint met emotie.

Associaties van kleuren, lettertypes en vormen

Elk ontwerpproces is een stukje gevoel en redenatie. Gevoel is lastig uit te leggen, maar we kunnen wel een logisch overzicht maken. Elke kleur, lettertype en vorm heeft een namelijk een algemene associatie, betekenis of emotie. Betekenissen en gevoelens verschillen per cultuur en persoon. Er zijn tientallen boeken en onderzoeken geschreven over de associaties van kleuren, vormen en typografie. Er valt dus erg veel over te vertellen. Wij houden het voor nu lekker simpel en overzichtelijk zodat je de basis goed leert kennen.

Psychologie van kleuren

In een eerder blogbericht over huisstijlen en logo’s heb je gelezen over de functionele eisen van een logo. Hier wordt aangeraden niet teveel kleuren te gebruiken in een logo. Een logo moet namelijk herkenbaar blijven in alle formaten en uitingen, dus ook zwart/wit.

Hoe kies je de juiste kleur voor jouw bedrijf? Dat begint met een beschrijving. Probeer dit in 3 woorden te doen. Vervolgens koppel je de woorden aan één of meerdere kleuren.

Dan nog een laatste opmerking voordat je alle associaties gaat lezen: verschillende tinten van dezelfde kleur hebben verschillende betekenissen. Houd ook rekening met het contrast en de combinatie van kleuren. Rood en groen botsen bijvoorbeeld meer dan rood en oranje.

kleuren-rood

Rood: warmte, passie, woede en gevaar. De kleur rood trekt de aandacht en verhoogt letterlijk je hartslag.

kleuren-oranje

Oranje: opgewekt, vriendelijk, speels, motivatie, moed, actief en positief. Deze kleur werkt converterend en wordt daarom vaak gebruikt voor CTA’s in een website.

kleuren-geel

Geel: positief, zonnig, optimistisch, energiek, opvallend en vriendelijk. Omdat deze kleur zo opvallend is, wordt deze ook gebruikt om gevaarlijke stoffen te benadrukken.

kleuren-groen

Groen: groei, wedergeboorte, stabiliteit, uithoudingsvermogen, duurzaam en loyaliteit. De kleur groen doet ook denken aan geld.

kleuren-blauw

Blauw: helder, betrouwbaar, zeker en intelligentie. De kleur blauw wordt heel erg breed gebruikt. Veel financiële instanties, data bedrijven en technische organisaties gebruiken de kleur blauw.

kleuren-paars

Paars: nostalgisch, sentimenteel, deftig, magisch en mysterieus. Paarse stof was vroeger erg duur, daarom wordt paars geassocieerd met rijkdom.

kleuren-roze

Roze: vrouwelijk, liefde, kalmte (in subtiel gebruik), onschuldig, optimisme en jeugd. Roze wordt vaak gebruikt als cliché, terwijl dat helemaal niet nodig is.

kleuren-zwart

Zwart: macht, sterk, gedurfd, klassiek, zelfverzekerd en deftig. Vooral dure merken maken gebruik van de kleur zwart.

kleuren-wit

Wit: simpel en puur. Deze kleur wordt breed toegepast. Denk aan webshops met babykleding, de gezondheidszorg en technologie.

Grijs: neutraal, stabiel en gebalanceerd. Donkergrijs is wat meer mysterieus en lichtgrijs/zilver wordt geassocieerd met dynamiek.

kleuren-zilver

Zilver: technologie, modern, rijkdom, elegant, vrouwelijk en magisch. Bij zilver wordt vaak aan de maan gedacht.

kleuren-goud

Goud: warmte, extravagant, overwinning, succes, rijkdom, kwaliteit. Waar zilver aan de maan doet denken, doet goud dit bij de zon.

kleuren-bruin

Bruin: aarde, simpel, eerlijk, organisch en vuil. Een bruine kleur kan heel handig zijn. UPS heeft bijvoorbeeld een bruine kleur zodat de viezigheid op auto’s niet opvalt.

Verschillende vormen

Algemeen:

  • Symmetrisch/geometrisch: organisatie en stabiliteit
  • Organisch: plezier, comfort, interesse en spontaniteit
  • Abstract: letterlijke interpretaties van ideeën of richting

Ronde vormen:

  • Cirkels: gemeenschap, vriendschap, liefde, eenheid en bescherming
  • Bogen: vrouwelijk, beweging, blijdschap, ritme en plezier
  • Spiralen: creativiteit, groei en evolutie

Rechte vormen en hoeken:

  • Rechthoeken: vertrouwen, orde, vrede, eenheid en stevigheid
  • Driehoeken: macht, wetenschap, religie, recht, sterk, doel en energiek. Staat de driehoek op zijn punt? Dat betekent instabiliteit.
  • Verticale lijnen: sterk, agressie, moed en macht
  • Horizontale lijnen: gemeenschap, rust en kalmte

Typografie

De meest bekende classificering van lettertypes is Serif en Sans-Serif. In andere woorden: met of zonder schreef. Daarnaast heb je ook nog script en display lettertypes.

Lettertypes met een schreef

Dit is een klassiek en traditioneel lettertype. Hier zijn verschillende vormen van, zoals het voorbeeld hieronder.

Een algemeen Serif lettertype is formeel.

Een modern of didot lettertype komt elegant en luxueus over.

Slab-Serif lijkt meer op een Sans-Serif lettertype. Dit lettertype oogt daarom wat technischer. Het doet ook denken aan oude typemachines.

Lettertypes zonder schreef

Sans-Serif lettertypes zijn wat moderner dan Serif-lettertypes. Deze lettertypes worden daarom vaak geassocieerd met techniek en modernisering.

Zoals je ziet is een humanistisch lettertype wat vloeiender en oogt daarom wat vriendelijker.

Een geometrisch lettertype is simpel en recht. Dit lettertype is te herkennen aan de “o,” dat een perfect rondje is.

Script lettertypes

Dit zijn lettertypes die met de hand geschreven zijn.

Een formeel lettertype doet denken aan het klassieke handschrift van vroeger.

Zoals je ziet is een casual lettertype moderner. Daarnaast oogt dit lettertype organisch waardoor het goed past bij handgemaakte producten.

Display

Display lettertypes zijn alle overgebleven lettertypes. Deze lettertypes zijn niet geschikt voor een groot stuk tekst en worden daarom vaak gebruikt voor titels. Deze categorie is breed en bevat lettertypes die allerlei soorten gevoelens uitstralen.

Combinaties: verbindt kleuren, vormen en lettertypes met elkaar

Nu is het een kwestie van de juiste combinaties maken. Een rijk en interessant logo ontstaat als je verschillende elementen met elkaar combineert. Goede combinaties versterken namelijk bepaalde gevoelens en associaties. Bovendien heeft een bedrijfsmerk vaak meer dan één kenmerk. Ben je bijvoorbeeld een stabiel bedrijf maar wil je vriendelijkheid uitstralen? Kies dan voor een rechthoekig logo met warme kleuren en een humanistisch lettertype.

Wil je meer weten over de psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes? Of wil je een professional met je mee laten kijken? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag.