Kennismaken
Nieuws

De psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes

  • 28/12/2017
  • 5 min. leestijd

In deel 1 heb je het verschil kunnen lezen tussen een brandbook, merk, huisstijl, en logo. Logo’s zijn eigenlijk best complex en even snel een (gratis) logo (laten) ontwerpen is niet aan te raden. Een ervaren designer kan hier beter mee omgaan en de juiste kleuren, typografie, en vormen bepalen voor jouw bedrijfsmerk.

Maar hoe gaat dat eigenlijk? Elk ontwerpproces is een stukje gevoel en redenatie. Gevoel kunnen we lastig uitleggen, maar we kunnen wel een logisch overzicht maken. Elke kleur, lettertype, en vorm heeft een namelijk een algemene associatie, betekenis, en/of emotie. Maar let wel op, betekenissen en gevoelens kunnen verschillen per cultuur en persoon. Onthoud dat er tientallen boeken en onderzoeken geschreven zijn over de associaties van kleuren, vormen, en typografie. Er valt dus erg veel over te vertellen. Wij houden het voor nu lekker simpel en overzichtelijk, zodat jij de basis kunt leren.

Lees ook de logo trends en verwachtingen voor 2018

Kleuren

In de vorige blog over huisstijlen en logo’s heb je kunnen lezen over de functionele eisen van een logo. Hier wordt aangeraden niet teveel kleuren te gebruiken in een logo. Een logo moet namelijk herkenbaar blijven in alle formaten en uitingen, dus ook zwart/wit.

Maar hoe kies je eigenlijk de juiste kleur voor jouw bedrijf? Beschrijf je bedrijf eens in drie woorden. Probeer vervolgens deze woorden te koppelen aan een of meerdere kleuren.

Nog een laatste opmerking, voordat je alle associaties gaat lezen: verschillende tinten van dezelfde kleur hebben verschillende betekenissen. Daarnaast moet je ook rekening houden met contrast en de combinatie van kleuren. Fel rood en groen botsen bijvoorbeeld.

Rood: woede, gevaar, warmte, passie.

  • aandachtstrekker
  • Een rode kleur verhoogt letterlijk je hartslag.

Oranje: opgewekt, leuk, vriendelijk, speels, enthousiasme, sociaal, motivatie, moed, actief, positief

  • Converterende kleur: Vaak gebruikt voor CTA knoppen in een website

Geel: positief, zonnig, optimistisch, energiek, opvallend, vriendelijk

  • Wordt ook gebruikt om gevaarlijke stoffen aan te geven, omdat het zo opvallende kleur is.

Groen: emotioneel positief, groei, wedergeboorte, natuur, stabiliteit, uithoudingsvermogen, welvaart, duurzaam, loyaliteit

  • Doet ook denken aan geld

Blauw: koud, helder, vertrouwen/betrouwbaar, zeker, intelligentie

  • Wordt erg breed gebruikt:
    • Financiële instanties
    • Data
    • Technologie

  • Paars: nostalgisch, sentimenteel, deftig, magisch, mysterieus
    • Paarse stof was vroeger erg duur. Vandaar dat paars wordt geassocieerd met rijkdom.

Roze: vrouwelijk, liefde, kalmte (in subtiel gebruik), onschuldig, optimisme, jeugd

  • Vaak gebruikt als cliché, terwijl dat helemaal niet nodig is

Zwart: macht, sterk, gedurfd, klassiek, zelfverzekerd, deftig

  • Wordt vaak gebruikt voor dure merken

Wit: simpel, puur, opvallend

  • Wordt ook breed toegepast:
    • Baby’s
    • Gezondheidszorg
    • Technologie

Grijs: neutraal, stabiel, gebalanceerd

  • Donker: mysterieus
  • Lichter: zilver, dynamiek

Zilver: technologie, modern, rijkdom, elegant, vrouwelijk, de maan, magisch

Goud: warmte, extravagant, overwinning, succes, rijkdom, kwaliteit, mannelijk, de zon

Bruin: aarde, simpel, eerlijk, organisch, vuil

  • Een bruine kleur kan ook handig zijn. UPS heeft bijvoorbeeld een bruine kleur, zodat onder andere de viezigheid op auto’s niet opvallen

Vormen

Algemeen:

  • Symmetrisch/geometrisch: organisatie en stabiliteit
  • Organisch: plezier, comfort, interesse, spontaniteit
  • Abstract: letterlijke interpretaties van ideeën of richting

Ronde vormen:

  • Cirkels: gemeenschap, vriendschap, liefde, eenheid, bescherming
  • Bogen: vrouwelijk, beweging, blijdschap, ritme, plezier
  • Spiralen: creativiteit, groei, evolutie

Rechte vormen en hoeken:

  • Rechthoeken: vertrouwen, orde, vrede, eenheid, stevigheid
  • Driehoeken: macht, wetenschap, religie, recht, mannelijk, sterk, doel, energie
    • Staat de driehoek op zijn punt? Dat betekent instabiliteit.
  • Verticale lijnen: mannelijk, sterk, agressie, moed, macht
  • Horizontale lijnen: gemeenschap, rust, kalmte

Typografie

De meest bekende classificering van lettertypes is serif en sans-serif. In andere woorden: met of zonder schreef. Daarnaast heb je ook nog script en display lettertypes.

Lettertypes met een schreef:

Dit is een klassiek en traditioneel lettertype. Hier zijn verschillende vormen van:

Een algemeen serif lettertype is formeel.

Een modern of didot lettertype komt elegant en luxueus over.

Slab-serif lijkt meer op een sans-serif lettertype. Dit lettertype oogt daarom wat technischer. Het doet ook denken aan oude typemachines.

Lettertypes zonder schreef:

Sans-serif lettertypes zijn wat moderner dan serif-lettertypes. Deze lettertypes worden daarom vaak geassocieerd met techniek en modernisering.

Zoals je kunt zien, is een humanistisch lettertype wat vloeiender en oogt daarom wat vriendelijker.

Een geometrisch lettertype is simpel en recht. Dit lettertype is te herkennen aan de “o,” dat een perfect rondje is.

Script lettertypes

Dit zijn lettertypes die met de hand geschreven zijn.

Een formeel lettertype doet denken aan het klassieke handschrift van vroeger.

En, zoals je kunt zien, is een casual lettertype moderner. Daarnaast oogt dit lettertype organisch, waardoor het goed past bij handgemaakte producten.

Display

Display lettertypes zijn eigenlijk alle overgebleven lettertypes. Deze lettertypes zijn niet geschikt voor een groot stuk tekst, en worden daarom vaak gebruikt voor titels. Deze categorie is erg breed en bevat lettertypes die allerlei soorten gevoelens kunnen uitstralen.

Combinaties

En nu is het een kwestie van de juiste combinaties maken. Een rijk en interessant logo ontstaat meestal wanneer verschillende elementen gecombineerd worden. Goede combinaties kunnen namelijk bepaalde gevoelens en associaties versterken of meerdere uitstralen. Bovendien heeft een bedrijfsmerk vaak meer dan 1 kenmerk. Ben je bijvoorbeeld een stabiel bedrijf, maar wil je vriendelijkheid uitstralen? Kies dan voor een rechthoekig logo met warme kleuren en een humanistisch lettertype.

Wil je gewoon meer weten? Neem gerust contact op, The DISTRIKT beantwoordt graag al jouw vragen!

Terug
Stel een vraag
Omhoog