Kennismaken
Nieuws 27/03/2020 6 min. leestijd

De voordelen van Cross Channel Marketing

Mensen zijn tegenwoordig 24/7 online via e-mails, apps en social media. Voor organisaties is het een uitdaging om op het goede moment, het juiste bericht met de doelgroep te delen. Hier komt cross channel marketing om de hoek kijken. Maar wat houdt het precies in? En wat maakt cross channel marketing effectief?

Er bestaat toch ook zoiets als multichannel marketing?

Dat klopt. Bij multichannel marketing zet je meerdere kanalen tegelijk in om de klant één en dezelfde boodschap te sturen. Bij deze vorm van marketing staat een bedrijf centraal: hoe kunnen marketeers al de kanalen gebruiken om de boodschap over te brengen. Een voorbeeld van multichannel marketing is een reclame op televisie of radio die je ook op Instagram en Facebook tegenkomt.

De klant central met cross channel marketing

Cross channel marketing is het tegenovergestelde van multichannel marketing. Je zet hier namelijk niet je bedrijf, maar de klant centraal. Je luistert en communiceert met de klant. Daarnaast bestudeer je de klant online, door te bekijken hoe hij of zij schakelt van het ene kanaal naar het andere. Klinkt als een uitdaging, maar dit is vele male effectiever dezelfde boodschap via elk kanaal.

De voordelen van cross channel marketing

Behalve dat een boodschap die je aanpast op je klant veel effectiever is, brengt het cross channel marketing andere voordelen met zich mee.

Een grote betrokkenheid

Door meerdere kanalen te gebruiken bereik je de doelgroep op verschillende tijdstippen van de dag. Onderzoek toont aan dat wanneer klanten via verschillende kanalen berichten krijgen de niveaus van betrokkenheid 166% hoger zijn dan wanneer één enkel kanaal werd ingezet.

Hoge loyaliteit van klanten

Naarmate consumenten vaker in aanraking komen met je bedrijf worden ze loyaler. Plaats regelmatig, consistent berichten via al je kanalen. Cross channel marketing plaatst alle kanalen onder één paraplu. Hierdoor ontstaat er in hoge mate consistentie in de berichtgeving.

Een 10 in klanttevredenheid

53% van de volwassenen maakt zo’n 7 uur per dag gebruik van online media op verschillende apparaten. Door je klant de keuze te geven uit hoe zij de interactie met je bedrijf willen ervaren bereik je een veel hogere klanttevredenheid.

Aan de slag met cross channel marketing

Cross channel marketing is een geweldige manier om online marketing in te zetten. Wil je graag aan de slag? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Tijdens een strategische sessie bepalen we de doelen van je bedrijf, zetten we de doelgroep vast en bepalen welke kanalen het meest resultaat opleveren voor jouw specifieke business case. Vervolgens passen we cross channel marketing toe op de kanalen die voor jouw bedrijf het meest effectief zijn. Interesse? Neem contact op.

Terug
Stel een vraag
Omhoog