Kennismaken
Nieuws

Dit zijn de belangrijkste takeaways van Yoastcon 2019!

  • 15/02/2019
  • 5 min. leestijd

Onze 5 takeaways van YoastCon 2019!

Op 7 & 8 februari verzamelde de internationale Search Engine Optimalisation (SEO) top zich in het oosten van ons land voor YoastCon. Dé SEO conferentie van Nederlandse bodem. Bezoekers werden getrakteerd op keynotes van o.a. Google, Bing, Condé Nast (Vogue, GQ) en bekende sterspelers als Rand Fishkin, Aleyda Solis en Jono Alderson. Wij waren erbij en hebben de vijf belangrijkste takeways voor je gebundeld in deze blogpost.

 

1. Google stuurt minder verkeer naar jouw website

Sinds de oprichting van Google is er een keerpunt gekomen waarbij er minder verkeer naar onze websites wordt doorgestuurd. Dit heeft ermee te maken dat Google steeds meer zoekopdrachten beantwoordt in de zoekmachine zelf. ‘s Werelds grootste zoekmachinegigant doet dit door middel van de zogenoemde Knowledge Graph. Deze benaming zegt je misschien niet veel, maar je komt het meer en meer tegen. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. Herkenbaar?

Knowledge Graph

Ze laden hiervoor simpelweg de content van andere websites in. Ook Facebook doet hier aan mee. Het idee erachter is dat je als bezoeker continu gevoed wordt met informatie, zodat je het platform niet meer verlaat. Rand Fishkin (co-fouder van Moz) illustreert dit met enkele cijfers tijdens zijn keynote. Op desktop klikken 30% van de gebruikers al niet meer door naar een website. Op mobiel is dit percentage zelfs 54,4%. De stijging van no-click searches vraagt om een andere mindset. Fishkin: “100 trouwe fans verslaan 100.000 bezoekers op je site!”

Tip! Maak jezelf minder afhankelijk van de verschillende verkeersbronnen en centraliseer alles op je eigen website en e-mail database. “Make your website and email the center of your digital campaigns”, predikt Fishkin.

2. Zoekmachines zijn nog relatief dom. Help ze met schema.org

Joost de Valk (oprichter van Yoast) geeft aan dat zoekmachines hulp nodig hebben voor het doorgronden van teksten. Waar gaan ze werkelijk over? Met gestructureerde data – volgens de richtlijnen van schema.org – kun je Google hiermee helpen. Er zijn nog maar weinig websites die hier gebruik van maken. Dus ga hiermee aan de slag en help Google je site te doorgronden en help jezelf hierdoor aan een hogere ranking.

Joost de Valk

3. SEO is de verbindende factor, integreer het in je marketingstrategie

Dit klinkt misschien filosofisch, maar alle sprekers op het YoastCon bevestigen dit. SEO is meer dan het strategisch plaatsen van enkele zoektermen in je tekst. Het heeft te maken met technologie, laadsnelheid, spraakmakende content, website-autoriteit, copywriting, een heldere merkstrategie en merkpositionering. Zonder dit alles is goede SEO niet mogelijk. Zie SEO niet als een losstaande discipline, maar maak het onderdeel van je marketingstrategie. Durf buiten de gebaande paden te treden, ben uniek en zet altijd de behoeften van je bezoeker op de eerste plaats!

4. Valideer of vraag het je klanten!

“Optimizing without research is gambling”. Els Aerts (mede-oprichter van AGConsult) geeft een pleidooi over het belang van gebruikersonderzoek. Volgens haar zijn er drie aanvliegroutes voor een kwalitatief onderzoek:

  • Gerichte enquête: onderzoek waarbij je open vragen stelt en bereid bent om te luisteren. Bijvoorbeeld: “Wat is de belangrijkste reden waarom u vandaag geen afspraak maakt?”
  • Eén op één interview: achterhaal de beweegredenen van je klant middels een diepte interview en kom tot waardevolle inzichten.
  • Gemodereerde gebruikers test: laat een test persoon een taak uitvoeren die wordt geobserveerd door een moderator en mensen in een aparte ruimte. Krijg bijvoorbeeld inzicht hoe iemand een paar schoenen besteld op jouw e-commerce site. Tegen welke obstakels loopt deze persoon aan?

Met onderzoek verzamel je inzichten die je vervolgens kunt doorvertalen op je website. Gebruik hierbij de exacte woorden van de doelgroep. En geef ze terug als inzichten op je website.

Els Aerts

5. Zie content niet als een kostenpost!

“Stop seeing content as a cost center. Consumers use your content to make decisions.” – Jono Alderson. Deze quote spreekt boekdelen. Tijdens zijn indrukwekkende presentatie benadrukt hij het belang van innovatieve, verrassende, creatieve en onderscheidende content. Zie dit als een investering. Content helpt je bezoekers om een beslissing te maken of ze jouw product of dienst willen afnemen. Hoe beter je hierin slaagt, hoe groter je succes! Om in Alderson’s woorden af te sluiten: “You must challenge how people think and believe. You must create a legacy.”

Terug
Stel een vraag
Omhoog