Kennismaken
Nieuws 10/04/2019 5 min. leestijd

E-mailmarketing: 8 handige tips om je op weg te helpen

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Nieuws, aanbiedingen, servicemeldingen of een klanttevredenheidsonderzoek worden verstuurd naar geïnteresseerden of klanten van je bedrijf. In deze blog lees je waarom e-mailmarketing zo noodzakelijk is. En nog belangrijker: hoe je het zelf eenvoudig kunt toepassen.

Waarom is een nieuwsbrief belangrijk?

De mogelijkheden om te adverteren zijn eindeloos. Je vraagt je daardoor misschien af waarom je nog een nieuwsbrief zou versturen. Is dit inmiddels niet achterhaald? Nee! Zelfs met de enorme mogelijkheden van andere marketingkanalen, is e-mailmarketing een effectieve manier om inkomsten te genereren. Hieronder volgen 8 tips om een nieuwsbrief te maken:

1. Gebruik aanwezige data

Voordat je gaat nadenken hoe je een e-mail gaat versturen, bedenk dan eerst naar wie je een e-mail gaat versturen. Om relevante nieuwsbrieven te versturen met de meeste inkomsten, is het van belang om de database op orde te hebben. Alleen vanuit een geordende database kun je relevante e-mails versturen naar de juiste doelgroep. Zorg dus voor gesegmenteerde e-maillijsten waaruit je leads en klanten kunt identificeren met gelijkenissen in bijvoorbeeld interesses.

2. Zorg voor een contentplanning

De volgende stap is om een planning te maken met wat je in je e-mail wilt verzenden, aan wie en wanneer. Zo heb je altijd een duidelijk overzicht van je e-mailmarketing.

3. Gebruik een tool voor professionele e-mailmarketing

Zorg dat je het jezelf gemakkelijk maakt. Gebruik een e-mailmarketing tool zoals Spotler of Mailchimp. Dit zorgt ervoor dat je professioneel je nieuwsbrieven kunt versturen. Zo krijg je ook inzicht in de resultaten en wordt de ROI van je e-mailmarketing inzichtelijk.

4. Zorg voor een aantrekkelijke template

Een template dat past bij jouw huisstijl zorgt voor herkenbaarheid. En herkenbaarheid zorgt vaak weer voor authenticiteit.

5. Test je e-mails

Nu je alles op orde hebt voor je e-mailmarketing, is het verstandig om te A/B testen wat het beste werkt voor je doelgroep. Dus verzend e-mails met verschillende koppen, onderwerpregels of inhoud naar een kleine steekproef. Vervolgens kun je aan de hand van de resultaten zien welke e-mail het beste heeft gepresteerd. Nu kun je de e-mails aanpassen naar de beste resultaten en naar de rest van de doelgroep versturen.

Meer weten over onderwerpregels? In deze blog geven we maar liefst 13 tips!

6. Gebruik goede landingspagina’s

Het is natuurlijk heel leuk als je een mooie nieuwsbrief hebt die veel wordt geopend, maar als het geen conversie oplevert heb je er weinig aan. Gebruik geen lappen tekst in je mails, maar verwijs naar goede landingspagina’s. Ook de landingspagina van een nieuwsbrief kan vooraf getest worden. Zo bepaal je snel wat de meeste conversies oplevert.

7. Meten is weten!

E-mail tools zoals Spotler geven een rapport over de prestaties van je e-mails. Zorg dat je deze gegevens bestudeerd, zodat nieuwsbrieven geoptimaliseerd kunnen worden waar nodig. Analyseer en bepaal welke e-mails de hoogste Click Through Rate (CTR) hebben, het meest worden geopend en welke mails het hoogste afmeldpercentage hebben. Leer hiervan en neem deze bevindingen mee bij het opstellen van je volgende nieuwsbrief.

8. Zet e-mailmarketing automation in

Zorg ervoor dat een gebruiker automatisch follow-up mails ontvangt. De e-mailmarketing software kun je zo instellen dat automatisch een nieuwe mail wordt verzonden voor een campagne bij het activeren van een trigger. Voorbeelden van triggers zijn: als een gebruiker een product koopt, een bepaalde mail opent, op een bepaalde link klikt of een webpagina heeft bezocht. Hierdoor confronteer je de gebruiker telkens opnieuw met jouw product of dienst en gaat deze (hopelijk) over tot conversie.

 

Nog een nieuwe ontwikkeling binnen e-mailmarketing…

Gmail heeft aangekondigd dat e-mails interactief worden. Dit houdt in dat een gebruiker de mailbox niet meer hoeft te verlaten om een formulier in te vullen, om zich aan te melden voor een event of om door een carrousel van afbeeldingen te kijken. Dit zorgt weer voor minder stappen richting een conversie. Op dit moment is de functie alleen nog maar beschikbaar voor partners van Google zoals Booking.com en Pinterest.

Terug
Stel een vraag
Omhoog