Kennismaken
Nieuws

Employee Value Proposition (EVP)

  • 18/01/2018
  • 5 min. leestijd

Waarom moet toptalent voor jouw bedrijf kiezen en niet voor de concurrent? Aantrekkelijk werkgeverschap is veel meer dan alleen een goed salaris en een lijst met secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat maakt jouw bedrijf zó uniek dat talent voor jou wil werken? Wat een baan biedt in de zin van het werk zelf, de werkomgeving, kenmerken en waarden van een organisatie, worden aangeduid als de Employee Value Proposition. De EVP is bepalend voor wat een medewerker wil leveren in termen van tijd,vaardigheden, inzet en expertise. 

‘Work is more than a job’

Talentvolle mensen zijn op zoek naar een totaalplaatje, die ze toegevoegde waarde brengt. Veel tijd wordt doorgebracht op het werk, hierdoor is het belangrijk dat men zich thuis voelt binnen een bedrijf. Het aanbieden van goede basiselementen zoals salaris, secondaire arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden en ontwikkelingsmogelijkheden zijn vanzelfsprekend. Veel liever horen kandidaten wat de toegevoegde waarde van een organisatie is en of ze een match voelen. Maar liefst 70% van de werknemers vindt het bedrijf even belangrijk als de baan zelf. Als de Employee Value Proposition van de baan echt matcht met wat iemand belangrijk vindt in zijn of haar werk, dan is er sprake van een win-win situatie.

Het aantrekken van talent

Door middel van een juiste EVP zorg je ervoor dat je talent over de streep kan trekken om bij jouw organisatie te komen werken. Maar dan moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn. Bijna 65% van de sollicitanten zoekt naar vacatures via social media en 45% van de baanzoekers oriënteert zich via Google. Er kan dus geconcludeerd worden dat online zichtbaar zijn om talent te werven een must do is voor bedrijven. 86% van de actieve en passieve werkzoekenden hebben een online profiel. Dit betekent dat ze op social media kanalen zitten zoals Facebook, Instagram en/of LinkedIn.

Online recruitment

Zoals hierboven vermeld, is het onmisbaar voor bedrijven om online zichtbaar te zijn. Een kandidaat die zich aan het oriënteren is via online kanalen, wil weten wat de toegevoegde waarde is van een organisatie. Maar hoe vertaal je de EVP van jouw organisatie naar online uitingen?

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de sollicitanten zich oriënteert op de recruitment website van de organisatie. Het is dus belangrijk dat jouw organisatie een aparte recruitment website heeft, ook wel werken bij website genoemd. Deze website is anders dan een corporate website, deze is namelijk gericht op de klant. Een werken bij website richt zich volledig op de potentieel talent. Een talent dat op een werken bij website terecht komt, moet in één oogopslag zien hoe het werken is bij dat bedrijf. Kennis maken met zijn of haar (potentiële) collega’s, een transparante sollicitatieprocedure, verhalen van medewerkers, zijn must haves op een werken bij website. Een EVP kun je op verschillende manieren weergeven. Bijvoorbeeld door middel van foto’s, video’s, keywords en/of teksten.

Vervolgens kan je er als bedrijf voor kiezen om jouw EVP via online kanalen te promoten, bijvoorbeeld via Facebook of LinkedIn. Door middel van de juiste targetting zorg je ervoor dat de juiste doelgroep advertenties ziet van jouw organisatie. Deze kandidaten worden naar jouw werken bij website geleid waar ze, als het goed is, matchen met de EVP van jouw organisatie. Daarnaast kan je AdWords (SEA) inzetten. Door middel van betaald adverteren in de zoekmachine (Google) zorg je ervoor dat men naar jouw website wordt geleid wanneer zij desbetreffende zoekwoorden in een zoekmachine intoetsen.

Bovenstaande activiteiten zorgen ervoor dat jouw organisatie een constante instroom van talent heeft. Daarnaast werkt een EVP ook mee aan een verhoogd commitment aan de bedrijfsdoelstellingen en worden er meer aanbevelingen gedaan door medewerkers dat jouw organisatie een aantrekkelijke werkgever is.

“Welke belofte doet jouw organisatie aan talent?”

Als organisatie is het belangrijk om jouw EVP op orde te hebben en te vertalen naar de buitenwereld zodat je talent aantrekt. Benieuwd hoe jouw organisatie dit het beste kan doen en waar de kansen liggen voor jouw organisatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen, onze specialisten staan voor je klaar! 

Terug
Stel een vraag
Omhoog