Kennismaken
Nieuws

Gifjes zeggen meer dan 1000 woorden

  • 17/10/2017
  • 5 min. leestijd

Gifjes zijn leuk, hip en populair. Je ziet ze voortaan overal, op social media, websites en zelfs in Whatsapp. Gifjes zijn het ideale middel om je digitaal uit te drukken en het gesprek levendig te houden. Want tegenwoordig vindt onze communicatie vaak online plaats, heel vaak. Deze geanimeerde afbeeldingen zijn dus hét perfecte hulpmiddel om deze communicatie extra persoonlijk en leuk te maken. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn?

Gifjes: Graphic Interchange Format, watte?!

Gifjes zijn bewegende afbeeldingen. In 1987 werd dit afbeeldingsformaat ontwikkeld door Steve Wilhite. Deze ‘afbeeldingen’ onderscheiden zich van andere afbeeldingsformaten doordat er animaties mee kunnen worden gemaakt. Steeds vaker worden gifjes gebruikt om de zakelijke content te versterken. Hoewel het vaak wordt gezien als een vorm van informele communicatie zijn deze afbeeldingen dus ook geschikt voor zakelijk gebruik. Deze geanimeerde afbeeldingen kunnen boodschappen doeltreffender overbrengen of je boodschap ondersteunen. Maar hoe kun je een gifje inzetten voor zakelijk gebruik?

Gifjes voor e-mail marketing

Het inzetten van gifjes in een e-mailmarketing campagne maakt de campagne levendiger en zorgt ervoor dat de e-mail opvalt. Want wist je dat 94% van de e-mails een hogere click through ratio hebben als er een gif in staat? Maar hoe kunnen deze visuals doelgericht ingezet worden in je e-mail campagnes?

  • Geef extra aandacht aan producten. Zet je producten als het ware in de etalage door een leuke visual te maken.
  • Vertel een complex verhaal of concept. Maak een proces of concept begrijpelijk aan de hand van een overzichtelijke visual.
  • Benadruk een element. Heb je een bepaalde actie lopen of is het uitverkoop? Dit maak je heel makkelijk duidelijk in een gifje én laat je het extra opvallen!
  • Bespaar ruimte. Doordat een gifje een bewegende animatie is kan je verschillende producten of acties erin terug laten komen. Dit zorgt ervoor dat er ruimte wordt bespaard en alles compact wordt weergeven.
  • Demonstreer een product. Verkoop je een ingewikkeld product? Demonstreet het product aan de hand van een gifje.
  • Promoot highlights. Een nieuwe website, medewerker of product? Maak het kenbaar met gifjes!

Wil je weten hoe je e-mailmarketing effectief kan inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact op.

Gifjes voor social media

Een gifje valt op, dat is wel duidelijk. Gebruik deze dan ook wanneer je content extra onder de aandacht wil brengen of extra wil laten opvallen. Ook op social media zie je steeds vaker gifjes terugkomen. Het is op Facebook voortaan zelfs mogelijk om te reageren met een gifje. Hoewel het gebruikelijk is de toon zakelijk te houden wanneer een gifje gebruikt wordt voor e-mail marketing is er voor de inzet van social media iets meer vrijheid. Gebruik gifjes waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Maak gebruik van populaire series, personen of gebeurtenissen.

Gifjes om te visualiseren

Visualiseren is het keyword voor de inzet van gifjes. Hoewel er honderden manieren zijn waarvoor deze kunnen worden ingezet zijn deze drie de belangrijkste voor zakelijk gebruik. Naast de inzet voor social media en e-mail marketing wordt een gifje ook gebruikt om onderzoeksresultaten te visualiseren. In plaats van deze onderzoeksresultaten statistisch in een document neer te zetten kan je ook verschillende uitkomsten visualiseren zodat het een dynamischer geheel wordt. Dit geldt ook voor het uitleggen van een concept, proces of product. Want, content met relevante visuals krijgt 94% meer views dan puur tekstuele content. Tijd dus om gifjes in te zetten voor jou business!

Wil jij hierover meer weten? Aarzel dan niet om contact op te nemen!

Bron: Marketing Online

Terug
Stel een vraag
Omhoog