Kennismaken
Nieuws

Google Actions en Voice Search, hoe zit dat?

  • 26/02/2019
  • 5 min. leestijd

In deze blog wordt dieper ingegaan op Voice Search waar we enkele weken geleden over schreven. Ditmaal verdiepen we ons in de implementatiemogelijkheden met Google Actions en waar je op moet letten wanneer je dit implementeert.

Zoals we eerder hebben besproken, is het nu écht tijd om te investeren in Voice Search optimalisatie. De kans om marktleider te zijn op het gebied van Voice Search in jouw branche ligt voor het grijpen. We zien namelijk dat het gebruik van gesproken zoekopdrachten en het gebruik van voice assistants in 2018 explosief is gestegen. Naar verwachting blijft dit de komende jaren alleen nog maar verder groeien.

Wat is Google Actions?

Google Actions is het ontwikkelaars platform voor Google Assistant. Door het creëren van ‘acties’ zijn bedrijven in staat om hun diensten en producten te integreren in Google Assistent. Met Google Actions kun je de functionaliteit van Google Assistent uitbreiden door acties uit te laten voeren. Google Actions geeft gebruikers de mogelijkheid dingen voor elkaar te krijgen op basis van conversaties. Dit kan variëren van het snel aanzetten van een paar lampen in huis tot het spelen van een Trivia spel.

Hoe werkt Google Actions?

Google Actions zijn verdeeld in drie categorieën: content acties, templates en Smart Home.

Content acties zijn geschikt voor podcasts, recepten en nieuwsuitgevers. Templates zijn geschikt voor bijvoorbeeld een trivia of persoonlijkheidsquiz en Smart Home acties zijn acties die gebruikt worden om slimme apparaten in huis aan te sturen.

Gebruikers hoeven niets te installeren om jouw acties te kunnen gebruiken. Alleen moet Google alle acties goedkeuren, voordat deze te gebruiken zijn door anderen. Zodra de actie is aangemaakt, kan een gebruiker de actie gebruiken door de aanroepnaam te zeggen. Deze aanroepnaam moet je zelf instellen op basis van wat het beste past bij de actie en jouw doelgroep.

Verschillende Nederlandse bedrijven hebben Google Actions al geïmplementeerd in hun online strategie. Enkele voorbeelden:

  • Albert Heijn maakt het onder andere mogelijk om erachter te komen wat er in de bonus is. Ook kun je vragen wat je kunt koken met een aantal ingrediënten die je nog thuis hebt liggen.
  • PostNL maakt het mogelijk om te vragen wanneer je pakketje wordt bezorgd en waar de dichtstbijzijnde brievenbus of dichtstbijzijnde PostNL-locatie is.
  • Aan Buienradar kun je naast het opvragen van het weerbericht voor een specifieke locatie ook vragen of je vandaag veel last zult hebben van hooikoorts en wanneer dat het gaat regenen.

Voice assistant

Verschillen met Alexa Skills

Naast de Google Assistant is ook Amazon Alexa een goede voice assistant. De voice assistant van Amazon is voornamelijk in de Verenigde Staten populair. Zoals in de vorige blog is aangegeven, wordt in Nederland het meest gebruik gemaakt van de Google Assistant. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat Amazon in Nederland niet heel groot is. Google Actions is nog niet zo groot als Alexa Skills, het voice assistent developer platform voor Amazon Alexa. De reden hiervoor is het feit dat Voice Search in de Verenigde Staten veel verder ontwikkelt is dan hier in Nederland.

Bij Google Actions ontbreken ook enkele mogelijkheden die Alexa Skills wel heeft. Dit is te wijten aan het feit dat Google Actions kleiner is. Zo is het niet mogelijk om een lijst te ontvangen van alle acties die je als gebruiker uit kunt voeren en daarnaast is het aantal acties dat Google Actions heeft substantieel minder dan het aantal acties van Alexa Skills.

Terug
Stel een vraag
Omhoog