Kennismaken
Nieuws

Het belang van Employer Branding

  • 11/10/2017
  • 5 min. leestijd

Nu de Nederlandse economie zich weer sterk ontwikkelt, kampen veel bedrijven met personeelstekort. Traditionele werving wordt steeds duurder en bedrijven zoeken naar een alternatief. Online werven door middel van een recruitment site én online kanalen wordt steeds belangrijker in het aantrekken van het juiste personeel. Wist je bijvoorbeeld dat 62% van alle sollicitanten zoekt naar vacatures via social media? Of dat 41% van de baanzoekers zich oriënteert via Google. Tijd dus om Employer Branding in te gaan zetten! 

Employer Branding is onmisbaar in het online wervingsproces. 62% van de Nederlandse MKB-bedrijven bouwt aan hun Employer Brand en van de bedrijven die er nog geen gebruik van maken, heeft 61% het op de planning staan.

Maar wat is Employer Branding precies?
De identiteit van bedrijven zowel offline als online zichtbaar maken. Als resultaat dat huidige werknemers trots zijn om voor hun organisatie te werken. Én potentiële kandidaten worden getriggerd om te solliciteren.

Waarom investeren in Employer Branding?

Er zijn talloze redenen waarom bedrijven zouden moeten investeren in het neerzetten van een goed werkgeversmerk. Enkele voordelen zijn bijvoorbeeld:

  • Vermindering van wervingskosten;
  • Vermindering van personeelsverloop;
  • Hogere betrokkenheid van medewerkers;
  • Aantrekken van het juiste personeel;
  • Opbouwen van een talentpool;
  • Verhoogd commitment aan bedrijfsdoelstellingen.

Middelen die gebruikt worden voor Employer Branding

Het inzetten van een werkenbij website (ook wel recruitmentwebsite genoemd) is een goede basis voor het aantrekken van personeel. Op deze website wordt de identiteit van een bedrijf naar voren gebracht en krijgen kandidaten een duidelijk beeld van hoe het werken is bij een desbetreffend bedrijf. Potentiële kandidaten zien naast de vacatures bijvoorbeeld ook wie hun potentiële collega’s worden, wat de toegevoegde waarde is bij een bedrijf, wat voor kernwaardes het heeft en hoe de sollicitatieprocedure verloopt.

Wist je dat 90% van de sollicitanten zich oriënteert op de recruitmentsite van een organisatie?

De combinatie van een recruitment website én online kanalen is succesvol bij het aantrekken van talent. Van alle bedrijven die actief zijn met Employer Branding geeft 94% aan Social Media te gebruiken als communicatie medium. Voordelen hiervan zijn dat het meetbaar is, je bereikt specifieke doelgroepen en de kosten liggen lager dan op de traditionele manier. Je communiceert dus echt vanuit jouw bedrijf, waardoor je met een lange termijn strategie een op mooi imago opbouwt wat talent aantrekt. Facebook en LinkedIn zijn de twee populairste kanalen voor het bereiken van een specifieke doelgroep en het opbouwen van een talentpool.

Employer Branding voor jouw organisatie? 
The DISTRIKT biedt Employer Branding Trajecten aan om bedrijven te helpen met het neerzetten van een mooi imago, met als doel om personeel te behouden, aan te trekken en het opbouwen van een talentpool.

Vragen?

Heb je vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden van Employer Branding? Reageer op deze blog of neem contact met ons op!

Terug
Stel een vraag
Omhoog