Kennismaken
Nieuws 31/03/2020 10 min. leestijd

Naamsbekendheid verhogen? Aan de slag met 10 tips

Naamsbekendheid is voor elk bedrijf van belang. Want? Klanten zien je bedrijf als betrouwbaar, je product of dienst wordt geassocieerd met hoge kwaliteit en je hebt een goede onderhandelingspositie ten opzichte van je leveranciers en afnemers. Maar als elk bedrijf probeert een naam op te bouwen, hoe doe jij het dan het beste?

1. Naamsbekendheid begint bij de basis: de website

Maak je website herkenbaar met goede kleurstellingen, overzicht en een goede techniek. Een geoptimaliseerde website die voldoet aan alle functionele en technische eisen scoort goed in Google. Een website die perfect gestructureerd is met kwalitatieve content wordt hoog gewaardeerd door zowel je klant als wederom onze vriend Google.

2. Ken ik jou niet ergens van?

We gaven het hierboven al aan: herkenbaarheid. Dit doe je met de juiste kleurstellingen, vormen en lettertypes. Ook een belofte, emotie en heldere boodschap zijn van belang. Kortom, jouw branding moet kloppen. Want hoe beter je wordt herkent, hoe beter mensen je onthouden.

Meer lezen over de psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes.

3. Ga voor een knaller van een social media strategie

Social media is gratis en je bereikt er veel mensen mee. De meeste bedrijven hebben een social media profiel, dus voor jou is het zaak om verder te kijken dan je neus lang is. Heb je al eens gedacht aan naamsbekendheid vergroten via Pinterest?

Daarnaast is er bij social media één groot geheim. Als je succesvol wilt zijn, wees dan regelmatig actief. Oh enne, vergeet niet om door te linken naar je website. Ja bij elke post.

4. Start een YouTube kanaal

Wist je dat YouTube op Google na de op één na grootste zoekmachine ter wereld is? Gas er op met dat YouTube kanaal dus. Maar wat voor video’s ga ik dan plaatsen? We horen het je denken… Nou, bijvoorbeeld een voorproefje van een evenement, een demo van een product, een usecase of voor de daredevils onder ons een livestream (YouTube Live).

5. Lekker kletsen om je naamsbekendheid te verhogen

Podcasts zijn onwijs populair. Er wordt massaal gebruikt van Podcast apps en complete communities ontstaan door het luisteren van dezelfde podcast. Daarnaast is het met het zicht op Voice Search van Google van belang dat je jouw bedrijf klaarmaakt voor de smart speakers. Het perfecte moment om te starten met een podcast.

6. Content, content, content

Als je dan aan de slag gaat met je website, social media en die podcast is het belangrijk om je contentmarketing op orde te hebben. Het gaat niet alleen om het schrijven van blogs of artikelen. Beeld en geluid zijn onmisbaar. Stel dus een goede contentstrategie op met goede onderwerpen. Beantwoord vraagstellingen, los problemen op en laat een demo zien. Contentmarketing is een goudmijntje voor je naamsbekendheid.

7. Bouw lange termijn relaties op met e-mailmarketing

E-mailmarketing is toch al jáááren dood? No way! E-mailmarketing is in 2020 nog steeds één knettergoed middel en super persoonlijke manier om contact te hebben met je klanten. Of je nou B2B of B2C werkt. Bekijk het zo: mensen die in je mailingslijst staan hebben zich daarvoor vrijwillig ingeschreven. Ze willen dus informatie ontvangen van jouw bedrijf. Beter kan niet. Door op regelmatige basis (niet te vaak he) bouw je een lange termijn relatie op met je klanten. Die klanten praten over je, delen artikelen en je raadt het al… je naamsbekendheid groeit.

Lees meer over goede onderwerpregels voor je mailing.

8. Er was eens….

Eén van de best bewaarde geheimen voor het verhogen van je naamsbekendheid is storytelling. Er zijn weinig bedrijven die dit toepassen, zonde! Aan de andere kant een kans voor jou. Bij storytelling wordt, zoals het woord al zegt, een verhaal verteld. In dit verhaal herkent de klant zich. Ze leven zich in, raken betrokken bij een merk, product of dienst.

9. Waar is dat feestje?

Tijd voor een feestje! En dan hebben we het over de lancering van een nieuw product of dienst of een (online) training. Kortom, laat je gezicht zien door middel van een event dat je zelf organiseert of een beurs waar je naar toe gaat. Of dat nou offline of online is, je naamsbekendheid vergroot als je netwerkt.

10. Een grotere naamsbekendheid dankzij influencers

Fans zijn je grootste ambassadeurs. Binnen die groep zijn er altijd één of twee personen die veel invloed hebben. Dat zijn influencers. Ga opzoek naar de grootste ambassadeurs van jouw bedrijf. Overtuig ze jou te helpen je boodschap online te verspreiden.

Wil je een stap hoger? Dan is het ook mogelijk om een betaalde merkambassadeur in te schakelen. Dit zijn mensen met een groot online bereik. We hebben het over bekende vloggers, grote namen in de industrie of beroemdheden.

Ben je opzoek naar een creatief team dat je helpt bij het verhogen van je naamsbekendheid? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden.

Terug
Stel een vraag
Omhoog