Kennismaken
Nieuws

Het verhaal achter de Stories in Social Media

  • 23/05/2018
  • 5 min. leestijd

In 2013 is Snapchat begonnen met het inzetten van Stories. Dit is zo’n groot succes geworden dat de overige sociale platformen deze vorm van media hebben overgenomen. De Stories op Instagram en WhatsApp worden tegenwoordig al meer gebruikt dan Snapchat. De cijfers liegen er niet om. Toch weten niet veel ondernemers wat de mogelijkheden zijn van deze Stories.

Instagram Stories

Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt, zijn Facebook en WhatsApp flink bezig geweest om de functionaliteit van Snapchat te kopiëren. Met de Stories kunnen personen foto’s of filmpjes posten die men 24 uur lang kan bekijken.

Kansen voor bedrijven

De opkomst van de Stories zorgen niet alleen voor voordelen bij individuele gebruikers, het brengt ook veel voordelen met zich mee voor bedrijven. Bedrijven krijgen de mogelijkheid om een boodschap op een aantrekkelijke wijze aan te bieden.

Bedrijven krijgen de mogelijkheid om tussen de Stories door advertenties te draaien. Het positieven is vooral dat elke adverteerder, die op Instagram of Facebook actief is, gebruik kan maken van deze functionaliteit. Uit onderzoek blijkt dat 10 tot 17 procent van alle dagelijkse verhalen bestaan uit verhalen die bedrijven geplaatst hebben.

Er is een duidelijke verandering in de manier waarop gebruikers berichten delen met de volgers. Er worden voorspellingen gedaan die beweren dat de manier waarop content gedeeld wordt gaat veranderen.

Implementeren van Stories

Tijdelijke content is een opkomende manier van adverteren, maar hoe beginnen we eraan?

Stap 1: Bepalen van het doel

Om te beginnen is het heel belangrijk om doelen op te stellen. Hierbij is het belangrijk om de berichten persoonlijk te maken.  De Stories zijn een ideale wijze om een product of dienst in de schijnwerpers te zetten. Let er wel op dat wanneer je traffic naar je website wil creëren, dat men onder de 10.000 volgers geen directe link in de Stories kunnen plaatsen. Echter, kan je wel een tag plaatsen op een bericht zodat de gebruikers binnen een aantal stappen alsnog op de website terecht kunnen.

Stap 2: Denk vooruit en werk aan een contentkalender

Het is slim om je ideeën en formats aan te passen aan de hand van je doelstellingen. Het creëren van een contentkalender kan helpen met het uitwerken van geschikte ideeën. Het is een ideale manier om vooruit te kunnen plannen. Echter, moet er wel ruimte overblijven om actuele en spontane content te plaatsen.

Stap 3: Meten en analyseren

Het meten en analyseren van de prestaties van de posts is belangrijk bij het optimaliseren van je content. Voor gebruikers met een zakelijk profiel is het mogelijk om de resultaten in te zien. Er is nog geen mogelijkheid om de data direct vanuit Instagram te exporteren, maar een spreadsheet maken en uithouden is een prima alternatief.

Terug
Stel een vraag
Omhoog