Kennismaken
Nieuws 10/09/2020 14 min. leestijd

Zo converteert jouw landingspagina wél!

Het opzetten van een landingspagina is geen rocket science. Maar het kost wel tijd en aandacht. Klanten hebben een bepaald doel, een probleem. Als je ze daar niet bij helpt haken ze af. Zorg er dus voor dat je landingspagina meer is dan alleen heel erg mooi. Focus op inhoud.

Waarom een landingspagina?

Een landingspagina heeft maar één doel: converteren. Het is een geweldig middel om leads binnen te harken en mensen tot een bepaalde actie aan te zetten.

Voorbeeldje

Een persoon is opzoek naar een activiteit met collega’s. Koken is een leuk idee! Opzoek naar een kookworkshop in de buurt. Even naar Google, zoekopdracht intikken en de resultaten komen naar boven. Vervolgens komt deze persoon op jouw landingspagina terecht. Hier krijgt hij of zij de mogelijkheid om:

  • Zich in te schrijven voor de workshop
  • Alvast te ontdekken wat de workshop inhoudt
  • Eens een kijkje te nemen op je receptenpagina

Onmisbare elementen voor een landingspagina

Leuk zo’n landingspagina, maar mijn pagina converteert niet. Er komen wel bezoekers op binnen, maar niemand schrijft zich in. Hoe kan dat? We zetten een aantal onmisbare elementen voor een landingspagina voor je op een rij, zodat jouw pagina straks converteert als een malle!

1. Bedenk een knettergoeie titel
Alles begint bij de titel. Trek de aandacht van de lezer, laat direct weten waar de pagina over gaat en vertel wat je verkoopt. Zorg ervoor dat de titel niet te lang is en dat je het hoofdzoekwoord erin verwerkt.

2. Overtuig met tussenkopjes
Stap twee: de tussenkopjes. De titel heeft de lezer overtuigd om de rest ook te lezen. De tussenkopjes zorgen ervoor dat de lezer blijft. Samen vormen ze de basis voor een sterke landingspagina.

Een goed tussenkopje heeft dus een vorm van overtuigingskracht. Het is een aanvulling op de titel en bevat, indien mogelijk, het zoekwoord of synoniemen daarvan.

3. Plaats sprekende visuals
Visuals zijn van essentieel belang op een landingspagina. Bezoekers worden direct beïnvloedt door beelden. Zorg er dus voor ze optimaal zijn. Denk aan de grootte, relevantie en kwaliteit van beelden.

Bonustip: plaats foto’s met mensen die werken in het bedrijf. Goed voor de herkenbaarheid en branding van je merk.

4. Wees direct duidelijk

We vertelden het al eerder, het is cruciaal dat een bezoeker direct weet waar je pagina over gaat. Geef dus bovenaan de pagina het onderwerp aan. Of je nu een product verkoopt of een dienst aanbiedt. Maak met tekst, titels en afbeeldingen meteen duidelijk waar de bezoeker aan toe is. Hoe? Door een sprekende afbeelding of een korte introtekst.

5. Doe iets met de ‘pijn’ van de bezoeker

Pijn? Klinkt vaag, snappen we. De psychologie achter pijn is dat mensen geneigd zijn pijn te willen vermijden. Jouw product of dienst helpt de pijn weg te nemen. Hoe je dat verwerkt op de pagina?

  • Benoem altijd wat er te verliezen valt en niet alleen wat er te winnen is. Uit onderzoek blijkt dat mensen heftiger reageren op verlies. Het voelt goed als je 50 euro krijgt, maar 50 euro verliezen voelt veel intenser.
  • Laat zien dat je eerder ‘pijn’ hebt weggenomen. Vermeld referenties op je pagina waarin te lezen is hoe blij mensen zijn met jouw product of dienst.

6. Maak de bezoeker blij

Net als pijn is blijdschap een sterke emotie. Wie voelt zich nou niet het liefst gelukkig? Laat dus zien hoe goed jouw product of dienst is.

Verkoop je schoenen? Vertel dan niet alleen hoe fijn ze zitten en hoe ergonomisch ze zijn. Laat zien dat ze mooi en trendy zijn. Koop deze schoenen en je steelt de show!

Bonus tip voor meer inspiratie: ons blog over Ephemeral content.

7. Voeg een CTA toe

Een CTA (Call To Action) is een knop die de bezoeker vraagt een handeling uit te voeren. Denk aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, aanmelden voor een workshop, aanvragen van een offerte of het bestellen van een product.

  • Bepaal een logische plek voor de CTA. Als een bezoeker net op je website komt is hij of zij waarschijnlijk niet meteen klaar om af te rekenen. Wanneer je een gratis demo weg wilt geven kan die gerust bovenaan de pagina staan.
  • Gebruik originele teksten. Durf een aansprekende tekst in een knop te zetten, pas dan trek je de aandacht.
  • Zorg voor een goed design van de CTA’s. Het is van belang dat ze er echt uitspringen. Gebruik een afwijkende kleur, een goed formaat en een aparte vorm.

8. Controleer de laadsnelheid

Controleer altijd de laadsnelheid van je pagina. Als mensen te lang moeten wachten tot je pagina is geladen klikken ze weg… Jammer van alle moeite die je hebt gedaan. Check dus hoe ‘zwaar’ je pagina is en hoe snel hij laadt. Als je veel grote afbeeldingen op je pagina hebt staan kan het zijn dat de pagina trager wordt. Comprimeer die afbeeldingen om de snelheid terug te krijgen.

9. Maak ook een mobiele variant

Het klinkt misschien als een open deur, maar toch zien we nog vaak dat de mobiele variant van een webpagina niet in orde is. En dat terwijl het overgrote gedeelte van de mensen vastgeplakt zit aan hun mobiele telefoon. Nieuwsbrieven en social media items (die doorlinken naar je landingspagina) worden veruit het meest bezocht via de mobiele telefoon. Als jouw landingspagina dan niet goed werkt op mobiel verlies je de bezoeker.

10. Adverteer

Je landingspagina is af! Tijd om de aandacht te trekken. Zet online marketingkanalen in om bezoekers te verleiden. Neem de campagne op in je Google Ads campagnes via nieuwe advertenties, promotie extensies en sitelinks. Maak ook gebruik van social media. Wist je dat je via kanalen als Instagram en Facebook landingspagina direct kunt koppelen aan de ‘In App’ optie? Op het moment dat iemand omhoog swiped in Instagram of op je advertentie klikt in Facebook wordt de landingspagina direct weergegeven.

Hulp nodig?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres! We helpen je bij het uitwerken van een strategie, zoekwoordonderzoek doen, advertenties opzetten, designs maken en resultaten meten. Jij roept, wij draaien.

Terug
Stel een vraag
Omhoog