Kennismaken
Nieuws

Moet je een Instagram bot je account laten beheren?

  • 28/11/2017
  • 5 min. leestijd

Tegenwoordig gebruiken honderdduizend mensen op Instagram robots om veel van de moeilijke en saaie taken te automatiseren. Een robot worden ook wel een Instagram bot genoemd. Sommige van deze Instagram bots zijn goud waard, terwijl andere je reputatie verpesten en mogelijk zelfs ervoor zorgen dat je verbannen wordt van Instagram. Belangrijk dus om te weten wat het allemaal precies inhoudt.

Wat is een Instagram bot?

Er zijn verschillende soorten Instagram bots maar de meerderheid zal waarschijnlijk onder de volgende categorieën vallen:

  • ‘Follow’ Instagram bots: deze bots zoeken naar gebruikers in je netwerk om deze toe te voegen en uiteindelijk je account te laten groeien en nieuwe volgers te krijgen.
  • ‘Follow back’ Instagram bots: deze bots volgen automatisch ieder account die jou ook volgt.
  • ‘On following’ Instagram bots: deze helpen je account beter te beheren zonder dat je handmatig het ‘zware’ werk hoeft te doen.
  • ‘Like’ Instagram bots: deze bots liken automatisch foto’s van je volgers en degene die jijzelf volgt.
  • ‘Comment’ Instagram bots: deze bots kunnen specifieke zinnen reageren op content en foto’s gedeeld door je volgers.

Techniek gebruiken

Kan je als ondernemer profiteren van deze techniek? En hoe kan je ervoor zorgen dat je de Instagram bot kan gebruiken zonder je account in gevaar te brengen?

Gebruik een Instagram bot die wordt geleverd door sites of dienstverleners die je kan vertrouwen. Je wilt natuurlijk niet dat je account gegevens bij de verkeerde personen terecht komen. Daarnaast moet je een Instagram bot zo spaarzaam en strategisch mogelijk inzetten. Het is namelijk niet de bedoeling dat je deze tool inzet op de honderden miljoenen mensen die dagelijks dit social media kanaal gebruiken. Wanneer je dit wel doet zal het onnodig veel (negatieve) aandacht naar je account trekken.

Als laatste is het super belangrijk dat je een bot gebruikt om je te ondersteunen in het onderhouden van je account. Het doel is om een account te creëren die natuurlijk en authentiek oogt. Content zal je dan ook echt  zelf moeten blijven creëren en delen, een Instagram bot kan je alleen helpen met het verrichten van de ‘huishoudelijke’ taken.

Een klein onderzoekje

Hubspot heeft, op het gebied van Instagram bots, twee hypothesen onderzocht:

  • Het geautomatiseerde account heeft meer volgers. Het vermogen van een bot om mensen te bereiken zou beter zijn dan dat van een mens.
  • Automatisering is niet geavanceerd genoeg om even effectief te zijn in het verbinden met een peer-to-peer publiek.

Om deze hypotheses te kunnen testen zijn er 2 verschillende accounts aangemaakt: 1 geautomatiseerde en 1 niet-geautomatiseerde. Ieder account had ongeveer dezelfde naam en dezelfde profielbeschrijving. Daarnaast werd er iedere dag op dezelfde tijd, dezelfde content geplaatst en bevatte deze content dezelfde beschrijving en hashtags.

Conclusie

De twee accounts werden vergeleken door middel van het gemiddelde engagement rate van een post. Dit werd berekend door de som van vind-ik-leuks en reacties te nemen, gedeeld door het aantal posts op een profiel en vervolgens gedeeld door het aantal volgers.

Dit gemiddelde engagement rate was op het niet-geautomatiseerde account 3 keer hoger! Daarnaast had dit profiel 2000 meer likes en was het aantal reacties 41% hoger dan bij het geautomatiseerde account.

Wat kunnen we van dit onderzoek leren?

  • Automatisering zorgt voor minder engagement: een geautomatiseerde Instagram bot zorgt er misschien voor dat het volgers aantal sneller oploopt maar het ‘natuurlijk’ opbouwen van volgers zorgt voor een meer betrokken publiek en dus meer engagement.
  • Automatisering zorgt voor een kleiner bereik: het niet-geautomatiseerde account had een groter potentieel bereik wat betreft de content. Dit komt omdat het percentage volgers met veel invloed bij dit account hoger was. Een persoonlijke benadering zorgde voor meer betrokkenheid bij individuele gebruikers.
  • Een Instagram bot verbindt sneller met bots dan met mensen: het geautomatiseerde profiel had meer automatische volgers. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat bots niet het vermogen hebben om echte opmerkingen van geautomatiseerde opmerkingen te scheiden.

Kortom, de robots verliezen en de mensen winnen!

Benieuwd hoe jij Social Media kan inzetten voor jouw business? Aarzel dan niet om contact op te nemen, onze specialisten staan voor je klaar! 

Terug
Stel een vraag
Omhoog