NULL

Een goede nieuwsbrief schrijven? Zo doe je dat [8 tips]

  • 04 februari
  • 6 min. leestijd
  • 04 februari • 6 min. leestijd
Nieuwsbrief schrijven | The DISTRIKT

Dagelijks ontvangen we tientallen al dan niet honderden e-mails. Niet gek dat de meeste mails linea recta de digitale prullenbak in gebonjourd worden. Maar ja, als bedrijf wil je wel dat jouw mail gelezen wordt en dat er het liefst ook nog een mooie sale uit voortkomt. Maar wanneer verstuur je een nieuwsbrief? En een goede nieuwsbrief schrijven, hoe werkt dat? Hoe verdien je eigenlijk geld aan een mailcampagne? Zet je schrap, wij helpen je met 8 tips.

1. De onderwerpregel van je nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief schrijven begint bij een prikkelende, interessante onderwerpregel. We schreven al eerder over de 13 onderwerpregel tips voor je nieuwsbrief. En daar herinneren we je graag aan.

  • Start met een actiewerkwoord zoals ‘maak’, ‘ontdek of ‘download’
  • Houd het kort en blijf onder de 50 karakters
  • Experimenteer met emoji’s, dat trekt net even wat meer aandacht

2. Heb je toestemming?

Zorg er altijd voor dat je toestemming hebt om een nieuwsbrief te versturen. Het klinkt kinderlijk eenvoudig, toch zien we het nog vaak misgaan.

  • Wanneer iemand een product of dienst bij jou heeft aangeschaft mag je hem of haar enkel servicegerichte mails sturen. Denk hierbij aan bezorginformatie of een terugroepactie.
  • Wil je nieuwsbrieven sturen met een commerciële boodschap? Dan is er specifieke toestemming (oftewel een opt-in) nodig. Die toestemming krijg je als iemand zich actief aanmeldt voor je nieuwsbrief.

Veel bedrijven gebruiken een extra optie in het formulier dat mensen invullen bij een bestelling. De extra optie bestaat uit een veldje dat een klant aanvinkt als hij of zij akkoord gaat met het verwerken van zijn of haar gegevens en ontvangst van de nieuwsbrief.

3. Bouw een gesegmenteerde klantenlijst

Om een nieuwsbrief zo gericht mogelijk te versturen is een gesegmenteerde klantenlijst van groot belang. Wanneer je klanten segmenteert is het veel gemakkelijker een gerichte boodschap te versturen. Let bijvoorbeeld op:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Productcategorie
  • Soort dienst
  • Type content

Vraag mensen direct om hun voorkeur als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Later segmenteren? Bekijk dan op basis van klik- of koopgedrag in welk segment ze passen.

4. Deel de nieuwsbrief logisch in

Gebruik een overzichtelijke opbouw voor je nieuwsbrief. Lange lappen tekst gaan niet werken. Vlakken juist wel. Verdeel je nieuwsbrief over 4 vlakken en bespreek per vlak een onderwerp. Maak hierbij gebruik van:

  • Tussenkopjes
  • Hier en daar een opsomming
  • Klikbare titels en afbeeldingen
  • Strategisch geplaatste CTA’s (Call To Actions)

Een goede nieuwsbrief schrijven begint met ‘less is more’. Stop je nieuwsbrief niet té vol met teksten. Een landingspagina achter het bericht werkt vele malen efficiënter.

5. Een persoonlijke nieuwsbrief werkt beter

‘Hallo Henk’ klinkt veel leuker dan ‘Beste meneer’, toch? Wees dus persoonlijk. De persoon die je nieuwsbrief ontvangt is namelijk al bekend met je bedrijf en product. Overigens blijkt dat veel meer mensen klikken als ze persoonlijk worden aangesproken. Het is dus niet alleen leuker, maar werkt ook nog eens positief op de click through rate. De meeste bedrijven experimenteren al met persoonlijke nieuwsbrieven. Zo verwerken ze voornamen in titels van mailings of gebruiken ze zelfs de locatie van de ontvanger. Nu jij nog!

6. Dynamische content voor een hoge relevantie

Hoe beter je nieuwsbrief past bij de ontvanger, hoe eerder hij of zij je nieuwbrief opent. Relevantie is key en dat kun je langzaam opbouwen. Deze tip sluit goed aan bij het segmenteren van je doelgroep (puntje 3). Je probeert er namelijk achter te komen wat de interesses zijn van je ontvanger en die toe te passen in je mailing.

Er zijn verschillende programma’s die je hierbij helpen. Een dergelijk programma laat op basis van gedrag in de mail (opens en clicks) of zelfs op je website (bezochte pagina’s of producten) content in een nieuwsbrief zien. Spotler is een aanrader.

7. De beste tijd om een nieuwsbrief te versturen

Het tijdstip waarop je het beste een nieuwsbrief kunt versturen verschilt per doelgroep. Schrijf jij voor horecaondernemers? Dan is een mailing midden in het weekend geen goed plan. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit jongeren die studeren? Dan is een mail in de avond perfect. Kijk kritisch naar je doelgroep (en de segmenten) en check de resultaten van vorige mailings. Onze meest waardevolle tip: blijft testen, blijf proberen en blijf doorgaan.

Een extra tip is de nationale benchmark. In dit onderzoek komt naar voren hoe e-mailcampagnes het afgelopen jaar hebben gepresteerd. Ontdek interessante conclusies die je ook weer gemakkelijk toepast in jouw nieuwsbrieven.

8. Gebruik de principes van neuromarketing in je mailing

Ook over neuromarketing schreven we al eens een uitgebreid blogbericht. Neuromarketing is een techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe het brein werkt. Een nieuwsbrief is een perfect middel om de principes van neuromarketing toe te passen.

  • Trek de aandacht met de juiste afbeelding. Kies voor een afbeelding met mensen in plaats van een logo. Lezers zijn namelijk onbewust eerder geneigd naar een persoon te kijken dan een figuur.
  • Zorg voor herkenbaarheid en rust in je mailing. Stem kleuren, afbeeldingen en teksten op elkaar af.
  • Deel ‘gratis’ dingen uit. Denk aan een e-book met daarin trends binnen jouw vakgebied. Je geeft de lezer iets waardoor zij een positieve associatie met je merk krijgen. In een later stadium wil deze lezer iets terugdoen. Bijvoorbeeld in de vorm van een aankoop via je webshop.