NULL

Trends en tips op het gebied van neuromarketing

  • 06 april
  • 5 min. leestijd
  • 06 april • 5 min. leestijd
Neuromarketing | The DISTRIKT

Marketeers hebben een heleboel middelen om producten en diensten gericht aan te bieden. Neuromarketing is een vorm van marketing waarbij kennis en inzicht uit de neurowetenschap wordt toegepast. Je gebruikt het om je doelgroep beter te bereiken en te overtuigen. Maar hoe doe je dat? En hoe zet je het in?

Wat neuromarketing precies inhoudt

Neuromarketing is een techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe het brein werkt. Dat doen wetenschappers door de lichaamstaal en de hersenen te meten via scans. Super interessant! Zo ontdek je namelijk de onderbewuste processen van de consument. Een goudmijn als het gaat om het koopbeslissingsproces van je doelgroep.

Een bedrijf dat al heel lang gebruikmaakt van neuromarketing is Google. Zij hebben diverse onderzoeken gedaan naar de hersenactiviteit van gebruikers. Denk hierbij aan de reacties op bepaalde advertenties. Dankzij neuromarketing heeft Google advertenties en zoekresultaten nauwkeurig afgestemd op de wensen van de klant.

Trends op het gebied van neuromarketing

  1. Ontwikkeling van neuromarketing
    Al meer dan 15 jaar geleden werd het begrip neuromarketing in het leven geroepen. Sindsdien zijn er ontzettend veel methodes ontwikkeld om te zien waar de behoefte van de doelgroep zich bevindt. Het wordt steeds makkelijker om het gedrag van de consument te voorspellen en op verschillende manieren te sturen.
  2. Neuromarketing wordt specifieker
    Neuromarketing is een breed begrip. Er ontstaat een behoeften om het begrip specifieker te maken en meer te trechteren. Door middel van sense marketing wordt de werking van onze zintuigen op de koopintentie onderzocht. Het willen kopen van een product vindt als eerste plaats in onze brein en dat wordt dan weer beïnvloed door onze zintuigen.
  3. Doorontwikkeling van algoritmes
    Er zijn al meer dan 50.000 hersenscans gemaakt om te bepalen waarom mensen bepaalde aankopen doen. Met behulp van nieuwe algoritmen wordt het mogelijk al informatie tendensen te ontdekken.

Tips om neuromarketing in te zetten

Speel in op emoties

Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat mensen beslissingen maken op basis van emotie. Zo roept herkenbaarheid een positieve emotie op en hechten mensen veel waarde aan autoriteitsfiguren. Emotie leidt tot meer activiteit.

  • Schrijf blogs waarin je antwoord geeft op veel voorkomende vragen
  • Laat een deskundige aan het woord in een interessante video

Het principe van wederkerigheid

Bij wederkerigheid gaat het om iets geven, waardoor mensen geneigd zijn om iets terug te doen. Op het gebied van neuromarketing houdt dit in dat je je doelgroep iets geeft waardoor zij een positieve ervaring krijgen. In een later stadium willen ze je iets terug geven, het liefst in de vorm van een aankoop.

  • Maak een gratis e-book met daarin trends binnen jouw vakgebied
  • Geef een gratis product of sample weg

Benut sociale bewijskracht

Net als wederkerigheid zit sociale bewijskracht van nature in onze aard. Mensen vinden het prettig om te weten wat hun omgeving vindt van een product of dienst. Het is dus belangrijk om sociale bewijskracht te creëren.

  • Zet een actie op om meer positieve reviews te verkrijgen van je klanten bijvoorbeeld door een digitale mailing
  • Maak een video met hierin een usecase (laat de klant vertellen wat hij of zij van jouw product of dienst vindt)

Wie het kleine niet eert….

Neuromarketing gaat om het inspelen op de wensen en behoeften van je doelgroep. Dat zit hem vaak ook in hele kleine dingen. Testen testen testen dus…. Probeer uit hoe bepaalde kleuren werken op je website. Gebruik eens een gele actie knop in plaats van een zwarte. En bekijk je blogs eens kritisch. In onze rechterhersenhelft worden afbeeldingen verwerkt en in onze linkerhersenhelft woorden/teksten. Dit betekent dus dat je afbeeldingen links moet proberen te plaatsen en posts of banners met veel tekst aan de rechterkant. Klinkt logisch toch?

  • Zet A/B testing in om te kijken hoe bepaalde wijzigingen op kanalen werken
  • Werk aan beleving zowel online als offline

Wil je hulp bij het opzetten van neuromarketing voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op. Wij staan voor je klaar.