Kennismaken

Wij zijn gewoon bereikbaar en werken online door! Kunnen wij jou helpen? Neem contact op!

Nieuws

Maak je social media strategie compleet met deze Pinterest Marketingtips

  • 01/03/2020
  • 10 min. leestijd

Wist je dat Pinterest maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers heeft? Dat de grootste groep, 70% uit vrouwen bestaat? En dat er in Nederland inmiddels 3,5 miljoen gebruikers zijn? Het is feitelijk bewezen dat Pinterest de meeste traffic genereert naar een website of webshop. De hoogste tijd dus om Pinterest mee te nemen in jouw social media strategie.

Pinterest: visuele zoekmachine

Pinterest is een soort van prikbord, eentje die je vroeger in je keuken had hangen. Waar je leuke herinneringen, ideeën, inspiratie, foto’s, quotes en recepten op bewaarde. Pinterest is eigenlijk zo’n soort bord, maar dan online. Je kunt je foto’s ‘pinnen’ (verzamelen) die je leuk vindt en graag wil bewaren. Dit heet een bord. Je kunt deze borden helemaal personaliseren naar jouw smaak en een eigen naam geven. Bijvoorbeeld: ‘Inspiratie voor mijn trouwdag’ of ‘Inspiratie voor onze nieuwe keuken’. Je kunt ook borden van andere gebruikers volgen om inspiratie op te doen of je zet je profiel lekker op privé en houdt het allemaal voor jezelf.

Voor bedrijven is het een super interessant social media platform. Waarom? Omdat Pinterest werkt als een visuele zoekmachine. Er zijn ideeën in overload die mensen helpen bij hun zoektocht naar een volgende aankoop. 93% van actieve pinners zegt het platform te gebruiken voor het plannen van aankopen. 83% van de pinners heeft iets gekocht nadat ze een pin van het merk hebben gezien.

pinterest_thedistrikt

 

De nadruk in een online contentstrategie ligt vaak niet op Pinterest, maar op andere platformen. Zoals Facebook, Instagram of blogs. Jammer! Het platform biedt zo veel meer mogelijkheden. Timing en actief je Pinterest account beheren is ontzettend belangrijk wanneer je mensen wil bereiken die plannen en beslissingen maken.

De grootste voordelen van Pinterest

  • Hogere vindbaarheid en zichtbaarheid (al voor de aankoopfase) bij je doelgroep
  • Je kunt gericht je merk of product promoten, resulterend in merkbekendheid en awareness
  • Groot bereik & gerichte targeting mogelijkheden
  • Minder concurrentie dan op andere platformen
  • Vergroot het verkeer naar je website
  • Door middel van Pinterest statistieken i.c.m. analytics kom je veel te weten over de interesses van je doelgroep

Adverteren op Pinterest

Pinterest biedt gebruikers de mogelijkheid om borden te maken, door middel van afbeeldingen te pinnen. Door als adverteerder je producten aan de juiste doelgroep te vertonen, creëert je al vóór het daadwerkelijke aankoopproces een interesse in je product. Er zijn verschillende soorten advertenties in te zetten op Pinterest, afhankelijk van je doelstelling kies je een van onderstaande ads:

  • Promoted Pins
  • Promoted App Pins
  • Promoted Video Pins
  • Promoted Carousels

Je hebt de mogelijkheid om tussen vier verschillende campagnedoelstellingen te kiezen, namelijk; naamsbekendheid, (website)verkeer, app installaties en videoweergaven. De doelstellingen naamsbekendheid en videoweergaven zijn geschikt voor branding, ideaal voor je merkbekendheid. De doelstelling verkeer is geschikt voor bedrijven die kwalitatief verkeer naar de website willen sturen. Met als actie een conversie, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanmelding, contactformulier invullen of een aankoop. De doelstelling app installaties helpt adverteerders bij het vinden van Pinterest gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn in het downloaden van een applicatie.

Tips om Pinterest een succes te maken

Ga je aan de slag met Pinterest? Dan helpen we je op weg met vijf concrete tips!

1. Repin niet te veel bestaande content

Het is heel makkelijk om bestaande foto’s en video’s ook te pinnen op jouw bord. Maar pins die te vaak terugkomen op jouw bord werken averechts. Het algoritme van Pinterest straft dat direct af. Bij hoogwaardige content krijg je voorrang op Pinterest. Ofwel: maak unieke, nieuwe content die past bij je doelgroep en Pinterest beloont je met een hoge positie.

2. Houd rekening met het lettertype

Heel veel mensen (85%) gebruiken Pinterest op hun mobiele telefoon. Het is dus belangrijk dat je voor Pinterest marketing gebruikmaakt van duidelijke pins met leesbare teksten. Niks zo irritant als een pin die je niet kunt lezen op je tablet of mobiel. Check daarom altijd of die sierlijke letters wel leesbaar zijn op je mobiel of hoe lichte teksten op een witte achtergrond eruit zien.

3. Plaats de juiste beelden

Op Pinterest vind je de mooiste beelden. Pins die een verhaal vertellen en mensen nieuwsgierig magken. Denk dus goed na over jouw beelden. Gebruik de juiste kwaliteit en focus op afmetingen van afbeeldingen. Aantrekkelijke verticale pins (2:3 ratio, 1000 x 1500 pixels) nemen meer ruimte in beslag dan horizontale pins. Zo ben je langer in beeld en val je dus eerder op in de Pinterest Feed.

4. Gebruik zoekwoorden

Bedenk goede bordnamen die niet te lang zijn. Voeg de belangrijkste zoekwoorden toe in de benamingen van je bordnamen. Zo is de kans groter dat mensen jouw bord en account vinden en je gaan volgen. Denk hierbij aan: ‘Interieurinspiratie: Scandinavisch design’ of ‘Food: makkelijke en snelle recepten’.

5. Tijdloze content

Maak content die tijdloos is. Op deze manier kunnen bezoekers op een bepaalde term zoeken en weer op je pin terecht komen, ook als is dit een hele tijd nadat je de pin plaatste. Zorg dus dat je pins over een half jaar of langer nog steeds relevant zijn.

Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Terug
Stel een vraag
Omhoog