Kennismaken
Nieuws

Social Media en het gebruik van stories

  • 10/08/2017
  • 5 min. leestijd

In de vorige blog over de specialisme social media is gesproken over de kracht van dit medium. Er zijn cijfers naar voren gekomen over het social media gebruik van diverse doelgroepen. En welke medium het meest in trek zijn onder deze diverse doelgroepen. Deze blog gaat over een onderdeel dat bij diverse social media kanalen is geïntroduceerd: Stories.

Stories bij diverse apps

De laatste tijd komen er naast Snapchat steeds meer apps met de functie om een story te delen met je contactpersonen/volgers. Als eerste is Instagram hiermee gestart in augustus 2016. Gevolgd door Whatsapp in februari 2017 (hier kan niet op geadverteerd worden) en als laatste heeft Facebook ook de start gemaakt met Facebook Stories vanaf maart 2017. Op deze manier kunnen gebruikers van deze apps net als bij Snapchat dagelijkse momenten delen. Deze momenten zijn 24 uur te bekijken en verdwijnen daarna automatisch.

Nadat Facebook kwam met de functie om stories te delen ben ik me wat meer gaan inlezen. Dat diverse apps volgen lijkt logisch maar is het ook altijd even functioneel? Ieder social media kanaal is ooit gestart met een andere basis, dus past het delen van een persoonlijk verhaal wel bij al deze social media kanalen?

Snapchat

Als het gaat over het plaatsen van stories op social media dan is er wel een app die hier enorm goed in is, namelijk Snapchat. De Snapchat app is enorm populair onder de jongere gebruikers, blijkt uit onderzoek van Newcom waarin 67% van de gebruikers tussen de 15 en 19 jaar oud zijn. Bij Snapchat stuur je eenvoudig foto’s en video’s door naar je contactpersonen, maar deze kunnen ze vervolgens maar voor een beperkte tijd bekijken. Zo is Snapchat toegankelijker voor gekke en spannende foto’s en video’s, de drempel om er iets op te zetten is lager vanwege het verdwijnende effect.

Sinds kort kun je op Snapchat in Nederland ook gesponsorde berichten plaatsen. Deze berichten zijn in de vorm van een filter, deze filter kun je over je foto of video plaatsen en op deze manier doorsturen naar je contactpersonen.

Instagram stories

De functie van de stories op Instagram heeft erg veel weg van Snapchat. Daarnaast is de gebruiker van Instagram net als bij Snapchat ook jong. Het is daarom voornamelijk interessant om te adverteren wanneer je als bedrijf zijnde een jonge doelgroep wil bereiken. Op dit moment is er binnen Instagram stories nog geen doorklikmogelijkheid maar wel is het bijvoorbeeld geschikt voor het genereren van naamsbekendheid.

Andere mogelijkheden naast het adverteren via Instagram stories zijn de volgende:

  • Foto-advertenties: Dit is de simpelste manier van adverteren, een afbeelding en een tekst die gewoon tussen de tijdlijn komt te staan.
  • Carrousel-advertenties: Met dit ontwerp kan de Instagram gebruiker door meerdere afbeeldingen scrollen die bij een advertentie horen. Op deze manier kan je meer producten laten zien in een advertentie.
  • Video-advertenties: Je kunt een video gebruiken als advertentie, voorheen kon je maximaal 15 seconde adverteren maar tegenwoordig is dit uitgebreid naar 30 seconde.

Facebook stories

Als laatste kwam de optie erbij om op Facebook een story te kunnen plaatsen, na alle andere social media kanalen kon Facebook natuurlijk niet achterblijven. Facebook weet tegenwoordig ook de oudere doelgroep steeds beter te bereiken.

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over social media advertising? Neem dan contact met ons op!

Terug
Stel een vraag
Omhoog