NULL

Storytelling: zo creëer je een dijk van een verhaal

  • 01 februari
  • 5 min. leestijd
  • 01 februari • 5 min. leestijd

Die bloedstollende thriller leg je met moeite weg, maar een studieboek dat je écht moet lezen? Dat lijkt uren te duren. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Mensen houden wel van verhalen, maar niet van kleurloze feiten of duffe statistieken. We zijn in desperate need of verhalen die tot de verbeelding spreken. Zulke verhalen creëer je met storytelling. Wat is storytelling precies? En hoe zet je het in voor je bedrijf? Dat vertellen we je.

Wat is storytelling?

Verhalen vertellen kunnen er zovelen. Sommige mensen doen het de hele dag. Maar een goed verhaal vertellen? Eentje waarin je je verliest, dat verrast, verbaast, je omverblaast. Dat is een kunst. Een kunst die storytelling heet.

Storytelling draait om emotie en verbinding. Een verbinding die in onze hersenen ook letterlijk wordt opgezocht. Een goed verhaal activeert namelijk wel zeven(!) verschillende delen in ons brein. Zowel in de linkerhelft (ons verstand) als de rechterhelft (onze emotie). Zo begrijpen we een verhaal niet alleen, we beleven het. Dát is de kracht van storytelling. Wist je dat bij het lezen van doorsnee feiten zijn er maar twee gebieden in de hersenen actief worden? Da’s nogal een verschil ten opzichte van dat goede verhaal.

Storytelling als marketingtechniek

Hoe vertel jij het verhaal van jouw bedrijf? En is dat een bewuste keuze? Zet jouw verhaal mensen aan het denken? Want de manier waarop jij je verhaal vertelt, bepaalt hoe mensen jouw merk beleven. Storytelling is dan ook een essentiële marketingtechniek.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie ben jij?
  • Wie is je doelgroep?
  • Welke behoeften heeft je doelgroep?
  • Welke oplossing bied je voor uitdagingen van jouw doelgroep?

Met storytelling verwerk je de antwoorden op deze vragen in een ijzersterk verhaal. Zo speel je in op gevoel en creëer je betrokkenheid en binding met je doelgroep.

Storytelling inzetten voor jouw bedrijf

Klinkt logisch, regel ik. Denk je… Maar inmiddels staar al 20 minuten naar een leeg scherm. Je hoofd is rood, je vingers zweven nog boven het toetsenbord. Hoe begin je? Niet met “welkom op mijn website” in elk geval. Maar hoe dan wél? Twijfelend typ je een paar woorden. Nee, dat is niks. Backspace.

Het internet kan je vast antwoord geven. Je raadpleegt Google en leest dat er drie essentiele elementen zijn voor een klassieke opbouw van een verhaal.

  1. Een hoofdpersoon. In jouw geval de oprichter van je bedrijf of een klant.
  2. Een onverwachte gebeurtenis. De oprichter bedenkt een gat in de markt of je klant komt voor een grote uitdaging te staan.
  3. De plottwist. De hoofdpersoon overwint wonder boven wonder alle uitdagingen en komt to zinvolle inzichten.

Daar ga je. Je schrijft. Eindelijk! Deze hoofdpersoon – jij dus – heeft zijn uitdaging in elk geval overwonnen.

Vijf tips voor effectieve storytelling

Knoop bovenstaande punten goed in je oren bij het vertellen van jouw verhaal. En lees de hele alinea nog eens door. Knap staaltje storytelling, toch? 😉

Wat nog meer werkt? We geven je vijf tips.

  1. Ga verder dan de feiten. Hoewel feiten perfect zijn om meer geloofwaardigheid op te bouwen, zijn verhalen nog altijd beter. Onze tip? Verwerk alledaagse feiten in een afbeelding. In de begeleidende tekst vertel je wat dit precies betekent.
  2. Maak het persoonlijk. Bedrijfsprocessen, ingewikkelde technieken, abstracte onderwerpen. Praat erover, maar ga niet over de top. Geef juist je medewerkers of klanten een hoofdrol. Zo geef je een persoonlijk tintje aan je verhaal.
  3. Vertel het ‘waarom’. Met andere woorden: vertel waarom je doet wat je doet. Lijkt misschien simpel, in de praktijk blijkt dat anders. De meeste bedrijven schrijven namelijk alleen over wie ze zijn en wat ze doen. Met storytelling vertel je juist waarom je iets doet. Precies wat (potentiële) klanten willen weten.
  4. Storytelling = beeldend schrijven. Een knisperend haardvuur, kruidig geurende thee, fluweelzachte chocolade die smelt op je tong… Zie je het al voor je? Mensen denken in beelden. Gebruik dit om je verhaal kracht bij te zetten.
  5. Laat klanten of personeel aan het woord. Verzamel quotes, anekdotes en andere interessante voorbeelden. Zo geef je jouw verhaal een gezicht.

Aan de slag met storytelling

Neem deze tips mee voor het verhaal dat jij wil vertellen. Blijft het lastig? Vertrouw je verhaal aan ons toe. Onze content marketeers weten exact hoe ze de aandacht van jouw doelgroep trekken én vasthouden. En onze copywriters zijn storytellers in hart en nieren.

Gratis kennismaking inplannen?