Kennismaken
Nieuws 21/12/2020 15 min. leestijd

Webdesign trends voor 2021, deze zijn toch niet geannuleerd hé?

We stellen je gerust. De design trends voor 2021 are going strong! Dankzij deze ongekende tijden zijn er behoeften gecreëerd en trends ontstaan. Wie volgt er tegenwoordig geen online meetings meer? En online een bestellingen plaatsen is tegenwoordig makkelijker dan een fysieke winkel binnenlopen. Profiteer van deze trends! We nemen je mee… 

De 10 belangrijkste webdesign trends

1. Minimalisme
Minder is beter. In 2021 wil een bezoeker niet alleen met zo min mogelijk stappen bij die ene pagina uitkomen; als het even kan ook met zo min mogelijk ‘design-ruis’. Alle irrelevante meldingen, design-elementen en pagina lagen maken plaats voor een nog strakker en minimalistischer (web)design. Op deze manier bereiken bezoekers zo snel mogelijk hun doel. Denk aan een aankoop zijn of specifieke informatie over een onderwerp.

2.Een goed overzicht
Goede kleurstellingen voor slechtzienden en ouderen, voorleesknoppen en de mogelijkheid om het font te vergroten. Toegankelijkheid voor iedereen is van essentieel belang. Ook voor doelgroepen waar je je wellicht nog niet eerder op gefocust het. Gelukkig wordt het steeds eenvoudiger om de toegankelijkheid van je website te verbeteren.

3. Video’s en micro animaties
Het gevoel van interactie op je website is belangrijk voor bezoekers. De momenten waarop de bezoeker een actie onderneemt – zoals klikken op een knop – waardoor de pagina reageert, worden micro-interacties genoemd. Micro-animaties zorgen voor focus en begeleiding. Tegelijkertijd voegen ze een speels element toe aan je site en versterkt het je content.

4. Fotografie in tekst
Misschien is het omdat we verlangen naar meer persoonlijk contact? Je kent de emoji’s wel. Deze poppetjes worden toegevoegd om de tekst aan te vullen. We zien steeds vaker dat thumbnails gebruikt worden tussen teksten in. In tegenstelling tot emoji’s geeft dit een serieuzere (realistische) toon.

5. Mobile first
Het eerste wat je waarschijnlijk doet wanneer je ’s ochtends wakker wordt is op je mobiel kijken. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt uitgevoerd op een mobiele telefoon. Het aantal bezoekers vanuit mobiel blijft jaarlijks toenemen. Mobile first was dus al heel belangrijk, maar in 2021 voert het de boventoon. Bovendien geeft Google voorrang aan pagina’s die mobile first zijn ontwikkeld. Win win dus!

6. Videobellen
Net toen we dachten dat nóg digitaler werken niet mogelijk was, maakte Corona van thuiswerken een wereldwijde standaard. Waarom kan je wel een winkel in lopen en persoonlijk advies krijgen, maar blijft de website van dezelfde winkel veel afstandelijker? Video is the answer! Laat je bezoeker online een video-afspraak inplannen of reageer via een videobericht op vragen van je klant. 

7. Storytelling
Consumenten zijn op zoek naar merken waarmee ze zich kunnen identificeren. Daarmee bedoelen we merken die benaderbaar, relevant en authentiek zijn. Storytelling brengt verbinding tot stand. Het creëren van een unieke boodschap rondom een product is een goede manier om de bezoeker te boeien en een persoonlijke band te creëren. Hé, maar dat was in 2020 toch ook al belangrijk? Zeker, maar in 2021 gaan we een stap verder. De relatie tussen bedrijven en klanten zijn door de pandemie een stuk onpersoonlijker geworden. Gebruik storytelling om weer dichter bij je klant te komen.

Lees over storytelling als formule voor engaging content.

8. Bold kleuren en fonts
Typografie is een onmisbaar element in design. Durf uit je comfortzone te stappen. Maak met zware, vetgedrukte lettertypen de bezoeker extra bewust van je boodschap. Combineer de lettertypen met sterke kleuren om de kop nog meer in de schijnwerper te zetten. Realiseer je eigen branding!

De op elkaar afgestemde kleurpaletten en gradiënten zijn al jaren een trend. En zoals altijd komt er dan vanzelf een tegenstroming. Wat we steeds vaker gaan zien, zijn kleuren die eigenlijk heel erg vloeken met elkaar. Ze voelen niet goed samen, maar toch werkt het.

9. 3d iconen
Platte (saaie) pictogrammen hebben de user interface scéne het afgelopen decennium gedomineerd. Hoog tijd voor een update! Geanimeerde en 3D pictogrammen zijn een 2.0 versie van de bestaande pictogrammen en maken in 2021 een opmars! Terecht ook, want het maakt het (web)design direct frisser en moderner.

10. Illustraties
Last but not least, illustraties!
• Maak gebruik van dunne outline illustraties. Om zo een specifieke tekenstijl neer te zetten.
• Gebruik 3d illustraties om een duidelijke boodschap over te brengen aan je bezoekers.
• Maak minimalistische illustraties. Geïnspireerd op de eenvoud van flat design.
• Liever een klassieke cartoon gebruiken? Dat kan ook! De klassieke stijl van cartoon tekenen komt terug. Maak gebruik van contouren en eenvoudige vormen met enkele details.
• Waag je aan doodles. Overlappende vormen met sterke kleuren die zorgen voor gedurfde illustraties. Wedden dat de bezoeker geïnspireerd wordt?  

Aan de slag met één of meerdere design trends?
Wij helpen je graag. Het is belangrijk om goed na te denken over het uiteindelijke doel op je website. Wie is de doelgroep? Wat wil je uitstralen? Wat verwacht je van de website? Samen zetten we een loeistrakke strategie op, doen we zoekwoordenonderzoek, geven we advies rondom advertenties, designs én we meten alle resultaten. 

Terug
Stel een vraag
Omhoog