NULL

Website checklist

  • 05 maart
  • 5 min. leestijd
  • 05 maart • 5 min. leestijd
Checklist website | The DISTRIKT

The DISTRIKT- Your World Online is gespecialiseerd in online marketing. Vanuit ons pand genaamd ”The DISTRIKT” in het centrum van Eindhoven zijn we dag en nacht werkzaam met jonge enthousiaste online freaks om het maximale rendement uit online marketing te halen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het op de hoogte blijven van de laatste website trends & ontwikkelingen. Voldoet jou site aan de Website checklist?

Wat is een goede website?

Deze vraag krijgen onze specialisten regelmatig gesteld. ”Dat hangt ervan af”, is dan ons antwoord. Een goede website is voor elke situatie anders. Het hangt af van de doelstellingen, beschikbare middelen etc. Toch zijn er altijd een aantal criteria waaraan een goede website tenminste moet voldoen. Met onderstaande checklist kun je checken of jouw website, of die van een ander, voldoet aan de basis criteria.

De Website Checklist

De eerste indruk: 

Volgens een onderzoek zou de aandachtsspanne van een mens met 8 seconden inmiddels al minder zijn dan die van een goudvis (9 seconden). Of dit nu waar is of niet, feit blijft dat een eerste indruk van een website heel belangrijk is. Men ziet in een aantal seconden of een website hem/haar aanspreekt. De keuze om te blijven of te vertrekken wordt binnen enkele seconden gemaakt. Een websitebezoeker wil snel kunnen zijn hoe het probleem wat ze hebben, opgelost kan worden. Het is dus belangrijk om dit op je homepagina zichtbaar te maken.

Een goede indicator om te meten of de eerste indruk goed is, is om de bouncerate van je landingspagina’s te meten. De bouncerate geeft aan hoeveel procent van je bezoekers slechts deze ene pagina van je website bekeek, om vervolgens de website weer te verlaten. Tegenwoordig worden ook vaak korte video’s ingezet om websitebezoekers te triggeren. De juiste merkbeleving is hierbij belangrijk, een kwalitatief goede website vergroot de merkbeleving van jouw organisatie. Daarnaast versteken de inhoud en de vormgeving van je website jouw merk.

Vindbaarheid & deelbaarheid: 

Je website kan nog zo mooi en functioneel zijn; als niemand hem kan vinden, heeft hij totaal geen waarde. Je website moet goed vindbaar zijn in de zoekmachines, in Nederland is dit vooral Google. Google heeft een aantal criteria, wat ze van websites verwachten als ze hoog willen scoren. Bijvoorbeeld; de inhoud moet van hoge kwaliteit zijn, de technologie moet snel en veilig zijn, de inhoud moet goed te indexeren zijn en de website moet in dienst van de gebruikers staan.

Verbinding met de doelgroep:

Een bezoeker moet zich binnen enkele seconden echt met jouw organisatie verbonden voelen. Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door het delen van waardevolle kennis. Websitebezoeker moeten het het gevoel krijgen dat je ze begrijp en ze wil helpen met hun vraagstuk. Een goed begin hiervoor is een blog. Met een blog kun je de kennis en de visie van je organisatie delen met de wereld, zodat mensen jouw organisatie leren kennis. Hierdoor bouw je een band op met je doelgroep en het is een belangrijk onderdeel van je content marketing.

De Website checklist 2.0

Mobielvriendelijk/responsive:

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een website hoort anno 2018 mobielvriendelijk te zijn! Naast dat meer mensen je website bezoeken door middel van mobiele apparaten zorgt Google er ook voor dat je website beter wordt gevonden in de zoekresultatenpagina wanneer je website gebruiksvriendelijk is. Kortom, wie in 2018 nog steeds een langzame mobiel onvriendelijke website heeft, zal verdwijnen naar een anonieme notering in de zoekresultaten.

Call to action/conversie:

Uiteindelijk hebben bijna alle website hetzelfde doel; in contact komen met de bezoeker. Dit kan op allerlei verschillende manieren, dat kan zijn het invullen van een contactformulier, het pakken van de telefoon, het inschrijven voor je mailing list – en bij webshops uiteraard het doen van een aankoop. Als je de bezoeker op een subtiele manier een duwtje in de goede richting geeft, zal hij of zij sneller converteren. Grote pop ups werken niet, dit werkt irritatie op.

Veiligheid van je website:

Een veilige website is natuurlijk super belangrijk. Zorg ervoor dat je ten minste een SSL certificaat hebt! Een SSL certificaat zorgt ervoor dat er een zogenaamd hangslot wordt geactiveerd. Dit SSL certificaat staat beveiligde verbindingen van een webserver toe aan een browser. Er zitten ook nog enkele voordelen aan het hebben van een SSL certificaat:

  • Beveiligt data tussen verschillende servers;
  • Verhoogt de Google rankings;
  • Verbetert het klant vertrouwen;
  • Verbetert conversiepercentages.
Gratis kennismaking inplannen?