Neem contact op

Training geïnteresseerd vragen stellen!

05-11-2017

Persoonlijke groei is bij The DISTRIKT erg belangrijk, daarom hebben we als team de training geïnteresseerd vragen stellen gevolgd. In onze vorige training hebben we het gehad over verbinding maken. Het stellen van de juiste vragen is hier een belangrijk onderdeel van. Vragen stellen is een kunst en heel belangrijk om op een goede manier verbinding met elkaar te maken. Je leert mensen op deze manier beter kennen en daardoor voel je je meer verbonden.

Weet jij wat voor vragen er allemaal zijn? Wanneer je bijvoorbeeld het beste een open of gesloten vraag kan stellen? En ben jij je altijd even bewust welk effect jouw vraag op de ander heeft?

Soorten vragen

Er zijn verschillende soorten vragen. Welk type het meest geschikt is hangt af van de situatie en het doel. Als je vragen stelt, is het van belang dat je ook daadwerkelijk luistert naar het antwoord. Alleen op deze manier kom je oprecht over en vergaar je waardevolle informatie. Op basis van deze antwoorden kun je doorvragen en op deze manier kan je het gesprek gaande houden! Tijdens de training zijn onderstaande vragen besproken.

  • Open vragen. Deze vragen zijn geschikt om brede informatie te vergaren. Open vragen beginnen bijvoorbeeld met wie, wat, wanneer, hoe en waar. Ook wel bekend als de 5W-vragen. Let op: Gebruik nooit letterlijk het woordje ‘waarom’. Het kan als een verwijt klinken. Als je een vraag met waarom begint leg je er vaak vanzelf al een verwijtend toontje in, al probeer je het neutraal te zeggen.
  • Gesloten vragen. Wanneer je behoefte hebt aan specifieke informatie, stel je gesloten vragen. Het kunnen ook vragen zijn waar je het antwoord eigenlijk al op weet of als bevestiging. Gelosten vragen worden ook veel gebruikt om in een kort tijdsbestek specifieke informatie te vergaren.
  • Controle vragen. Een controlevraag wordt gesteld om erachter te komen of de vraagsteller begrijpt wat de antwoordgever bedoeld.
  • Suggestieve vragen. Suggestieve vragen zijn vragen waar het gewenste antwoord al in doorklinkt. Je gebruikt het bijvoorbeeld als je iemand wilt overhalen of dat je een bevestiging van een gezamenlijk streven wilt. Een suggestieve vraag stuurt bewust naar antwoordmogelijkheden: ‘ja’ of ‘nee’.

Kortom, het gebruik van de juiste vraagsoorten kan een grote invloed hebben op de voortgang van een gesprek. Wanneer jouw gesprekspartner bijvoorbeeld verlegen is, zal hij of zij meer gesloten vragen stellen en zullen er meer stiltes vallen.

Het Metamodel

Door midel van taal geven we ons model van de wereld (hoe iemand de werkelijkheid ziet) vorm naar de buitenwereld. Voor iedereen is dit anders en meestal is dat maar een fractie van wat we ervaren hebben. Hierbij ontstaan ook nog eens tal van vervormingen en generalisaties.
Het Metamodel wordt gebruikt om informatie te achterhalen door middel van het stellen van juiste vragen. Het Metamodel helpt je om beter contact te maken in je relaties met bijvoorbeeld collega’s, familie of vrienden. Het helpt je in de communicatie met anderen meer weten te komen, door gericht door te vragen op bepaalde onderwerpen. Door gericht vragen te stellen creëren je een beter contact en ‘dwing’ je de ander meer informatie te geven.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Ik moet dit vanavond afhebben – Wat zou er gebeuren als je het niet af had? (Ik moet)
  • Ik kan niet zomaar weglopen – Wat weerhoudt je om zomaar weg te lopen? (Ik kan niet)
  • Honden willen ravotten – Welke honden bedoel je precies? (Vaag zelfstandig naamwoord)
  • De beslissing ligt er – Wie heeft dat besloten, en hoe precies? (Nominalisatie)
  • Ik word kriegel van Claire’s arrogantie. – Hoe precies maakt zijn arrogantie jouw kriegel? (Oorzaak-gevolg bewering)

Bovenstaande beweringen en vragen laten zien dat de manier waarop je met bepaalde uitspraken van mensen omgaat de werkelijkheid kan veranderen. Door het stellen van de juiste vragen krijg je meer duidelijkheid en ga je echt de diepte in! 

Vragen?

Heb je een vraag over dit artikel of een marketing gerelateerde vraag voor The DISTRIKT? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Onze online marketeers helpen je graag verder!

Training geïnteresseerd vragen stellen!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief