Neem contact op

Verbinding maken: is dat wel zo makkelijk?

20-09-2017

Persoonlijke groei is bij The DISTRIKT erg belangrijk, daarom hebben we als team de training verbinding maken gevolgd. Deze training stond in het teken van communiceren en, je raadt het al, verbinding maken met elkaar.  Want wist je dat maar 7% van onze communicatie die wordt overgebracht op de ander bestaat uit woorden? Tonaliteit (38%) en fysiologie (55%) zijn daarnaast veel belangrijker. Wanneer je dit weet en onder de knie krijgt kun je dus veel effectiever communiceren.  

Matchen en mismatchen

Communicatie is een spel van het voortdurend in en uit verbinding zijn met je gesprekspartner. Hierbij staan de begrippen ‘matchen’ en ‘mismatchen’ centraal. Bij matchen stem je een bepaald element af op je gesprekspartner. Denk hierbij aan bepaalde elementen van de fysiologie, het stemgebruik of woorden van een ander. Gesprekspartners die hetzelfde stemgeluid hebben zullen zich sneller ‘gematcht’ voelen. Hetzelfde geldt voor mensen die dezelfde houding aannemen of het verbaal met elkaar eens zijn.

Mismatchen, daarentegen, is het uit verbinding zijn met je gesprekspartner. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je iemand niet aankijkt tijdens een gesprek, wegdraait of met iets anders bezig bent. Een dooddoener is tegenwoordig de mobiele telefoon. Ga eens na hoe vaak jij eigenlijk door je smartphone uit verbinding bent met je face-to-face gesprekspartner. Verbaal mismatchen is het verbaal niet eens zijn met de ander. Uitspraken als ‘nee’ en ‘ja maar’ zullen in een gesprek dan vaker vallen. Ook dan, ben je uit verbinding met de ander.

Kortom, bij matchen zijn we bezig met de overeenkomsten tussen gesprekspartners en bij mismatchen met de verschillen.

Small talk

Small talk is super belangrijk. Zowel met je collega’s als met klanten. Small talk creëert verbinding en vertrouwen en moet daarom ook zeker niet over worden geslagen. Door small talk kan je verbinding maken en positieve gevoelens oproepen. Je maakt verbinding met de ander en legt een basis voor communicatie op een hoger niveau.  Wanneer je dit onder de knie hebt ben je in staat een relatie met anderen op te bouwen, zowel informeel als formeel.  Maar hoe doe je dit? Met behulp van chunken!

Chunken

Ik hoor je denken, wat is chunken? Chunken is een manier van vragen stellen waarmee je op zoek kan gaan naar een gemeenschappelijke interesse. Wanneer deze gemeenschappelijke interesse is gevonden ben je aan het matchen met de ander en sta je in verbinding. Je begint met een algemene vraag en vanuit deze vraag kan je upchunken of downchunken. Wanneer je gaat upchunken stel je een algemenere vraag, bij downchunken stel je een specifiekere vraag. Hierdoor kun je in stapjes van onderwerp wisselen als je merkt dat het geen gemeenschappelijke interesse is, of juist specifieker op iets in gaan. Om het nog moeilijker te maken kun je ook lateraal chunken. Hierbij ga je opzoek naar een ander onderwerp op hetzelfde niveau. Chunken is daarom een handig hulpmiddel om het gesprek te beginnen én op gang te houden

chunken uitleg / voorbeeld

Heb je een vraag over dit artikel of een marketing gerelateerde vraag voor The DISTRIKT? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Onze online marketeers helpen je graag verder!

Verbinding maken: is dat wel zo makkelijk?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief