NULL

A/B testing: zo leer jij je klant écht kennen

  • 30 mei
  • 5 min. leestijd
  • 30 mei • 5 min. leestijd
A/B testing | The DISTRIKT

Stel, jij gaat binnenkort meedoen aan de Tour de France. Fiets ✅, outfit ✅. Nu nog de juiste banden. Jij wilt namelijk de allersnelste rondetijd halen. Tijd om twee soorten banden te proberen. Bij optie A voel je de vlotte acceleratie en het gemak waarmee je snelheid behoudt op het gladde asfalt. Door naar optie B. Je merkt direct verschil in grip, vooral op natte oppervlakken blijf je stabieler fietsen. Je analyseert je tijden en vergelijkt de resultaten. De weersvooruitzichten zijn gunstig, je kiest voor optie A. Nice! En dat dankzij A/B testing…

Even concreet. Wat is A/B testen?

Oké, wij weten niet veel over wielrennen. A/B testing daarentegen, dáár vertellen we je graag alles over! Net als in de metafoor hierboven, gaat het om het identificeren van de beste optie door middel van experimenten en data-analyse. Bij een A/B test ga je minimaal twee varianten van één element testen om te bepalen welke variant het beste resultaat oplevert. De gebruikers worden willekeurig verdeeld over de twee varianten. En op basis van voldoende data krijg je een bepaalde uitkomst. Het mooiste van al? Dankzij A/B testing maak je beslissingen gebaseerd op feiten in plaats van onderbuikgevoel.

Do’s en don’ts bij een A/B test

Om meteen goed van start te gaan is het belangrijk om een aantal do’s en don’ts in je achterhoofd te houden. We zetten ze voor je op een rij.

Do’s

Definieer duidelijke doelstellingen
Voordat je begint, bepaal wat je wilt bereiken met je A/B test. Of het nu gaat om het verhogen van conversies, het verbeteren van de gebruikerservaring of het vergroten van de betrokkenheid. Stel duidelijke, meetbare doelen op

Test één variabele tegelijk
Denk aan een kleur, tekst, lay-out of een call-to-action. Door één variabele tegelijk te testen, bepaal je nauwkeurig welke wijziging daadwerkelijk van invloed is op je resultaten. Vervang de statische header van je homepage eens voor een animatie bijvoorbeeld. Wie weet schiet de klikratio wel omhoog.

Verzamel voldoende gegevens
Om betrouwbare conclusies te trekken, is het essentieel om voldoende gegevens te verzamelen. Baseer je beslissingen niet op een paar snelle resultaten. Zorg ervoor dat je voldoende bezoekers, conversies of andere relevante statistieken hebt verzameld voordat je je testresultaten analyseert.

Blijf analyseren en herhalen
A/B-testing is een continu proces van leren en optimaliseren. Analyseer de resultaten zorgvuldig en gebruik de inzichten om je volgende tests en iteraties te informeren. Blijf experimenteren en verbeteren om de prestaties van je campagnes voortdurend te verhogen.

Don’ts

Te veel vertrouwen op gemiddelden
Wanneer je de resultaten van een A/B-test analyseert, is het belangrijk om verder te kijken dan de gemiddelden. Het is namelijk zomaar mogelijk dat zo’n gemiddelde vertekend is door uitschieters of andere factoren. Wat dacht je van seizoensgebonden trends, marketingcampagnes of technische storingen

Te veel veranderen
Het is oh zo verleidelijk om meerdere elementen tegelijk te wijzigen. Want tijd besparen… Alleen vertroebelt dit je resultaten. Je kunt namelijk nooit bepalen welke specifieke verandering de impact heeft gehad.

Niet genoeg geduld hebben
Geduld is een schone zaak. Dat geldt ook voor A/B-testing. Het kan even duren voordat je resultaten ziet. Geef de test voldoende tijd voordat je conclusies trekt en wijzigingen aanbrengt. Snelle beslissingen op basis van voorbarige gegevens leiden 9 van de 10 keer tot verkeerde conclusies.

Niet voldoende verkeer genereren
Voor een betrouwbare A/B-test is het belangrijk om voldoende verkeer naar beide testvarianten te genereren. Als je te weinig verkeer hebt, kunnen de resultaten niet statistisch significant zijn en kan het moeilijk zijn om conclusies te trekken. Zorg ervoor dat je voldoende verkeer hebt voordat je een A/B-test uitvoert.

Good to know
De basisprincipes van A/B testing zijn voor elk bedrijf hetzelfde. Belangrijk is wel om rekening te houden met de complexiteit van het aankoopproces, de doelgroep, het besluitvormingsproces en de kanalen die je test. Zo is bij B2C bedrijven het aankoopproces vaak korter. Websitebezoekers kopen razendsnel een product op basis van emotie of prijs. Terwijl er in het aankoopproces van een B2B bedrijf meerdere besluitvormers, langere beslissingstermijnen en een grondige evaluatie van productkenmerken, waarde proposities en ROI komt kijken.

Test al je online kanalen

Bij A/B testing draait het om blijven experimenteren en blijven verbeteren. Pas A/B testing dan ook toe op verschillende aspecten van je bedrijf. Op die manier vergroot je de effectiviteit van je (marketing)inspanningen.

  • Test alle elementen van je digitale mailing: onderwerpregels, afzenders, call-to-actions, lay-out, personalisatie, you name it.
  • Verbeter je advertentiecampagnes. Je kunt verschillende advertentievarianten testen op platforms zoals Google Ads, Facebook Ads of LinkedIn Ads.
  • Optimaliseer landingspagina’s en formulieren door elementen zoals koppen, beschrijvingen, lay-outs, kleuren, formulierlengtes en call-to-action-buttons te testen.
  • Heb je een app? Gebruik ook daarvoor A/B testing om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Van A naar B

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Gratis kennismaking inplannen?