NULL

Stopt Meta met gepersonaliseerde advertenties?

  • 09 november
  • 3 min. leestijd
  • 09 november • 3 min. leestijd
Gepersonaliseerde advertenties Meta | The DISTRIKT

Het houdt de gemoederen flink bezig: Meta stopt met gepersonaliseerde advertenties. Maar is dat wel echt zo? Het bedrijf biedt vanaf nu een abonnement aan als je geen reclames meer wil zien. Iedere gebruiker krijgt de keuze: abonneren zonder advertenties óf gratis gebruiken met advertenties. De meesten kiezen voor de laatste optie. Maar wat betekent dat precies? En mag Meta op deze manier wel gepersonaliseerde advertenties blijven aanbieden? We praten je bij.

Gepersonaliseerde advertenties van Meta

Meta biedt al jaren gepersonaliseerde advertenties aan op Facebook en Instagram. Op 1 november oordeelde het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) echter dat dit niet zomaar mag. Hierdoor zou Meta moeten stoppen met gepersonaliseerde advertenties.

Een betaald abonnement: de oplossing?

Gebruikers van Facebook en Instagram kregen de afgelopen dagen een melding met een keuze. Abonneren (à €12,99 per maand) om te gebruiken zonder advertenties óf gratis gebruiken met advertenties. Wie kiest voor de gratis versie betaalt er, net als vroeger, eigenlijk met gebruikersgegevens voor. Je blijft dan dus gepersonaliseerde advertenties zien, bijvoorbeeld op basis van interesses of leeftijd. Eigenlijk verandert er niets.

Maar… Mag dat wel?

Klinkt goed, zou je zeggen. Maar dit ligt nu tóch weer onder de loep. Enkele dagen later werd door het EDPB alsnog een verbod ingevoerd. Stopt Meta dan echt met gepersonaliseerde advertenties? Dat is nog niet duidelijk. Het schijnt dat Meta vóór 15 november maatregelen moet nemen. To be continued.

En nu

Nog even niets. Er is op dit moment nog veel onduidelijk en er wordt van alles gecommuniceerd en gespeculeerd. Geen zorgen: wij houden alles nauwlettend voor je in de gaten. Op dit moment al vragen? Ons wel bellen.

Gratis kennismaking inplannen?