NULL

De kracht van emoji marketing

  • 06 oktober
  • 5 min. leestijd
  • 06 oktober • 5 min. leestijd
Banner emoji marketing | The DISTRIKT

5 tips voor effectief gebruik van emoticons in je communicatie

Emoji’s zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie. Ze zijn uitgegroeid tot een universele taal die grenzen en culturele barrières overstijgt. Ook in de wereld van marketing zijn emoji’s een krachtig hulpmiddel geworden. Je brengt met minder tekst dezelfde (of een sterkere!) boodschap over en het maakt je verhaal persoonlijker en minder formeel. Hoe je emoticons effectief inzet? In dit artikel geven we je 5 tips.

1. Emoji marketing inzetten? Begrijp je doelgroep!

Voordat je enthousiast aan de slag gaat met emoji marketing, is het belangrijk om je doelgroep goed te begrijpen. De eerste stap is om goed na te denken of je überhaupt emoticons zou moeten gebruiken. Passen ze goed bij je bedrijf, doelgroep en het doel dat je wil bereiken? Als je bedrijf zich bijvoorbeeld bezighoudt met mode, sport, muziek of een andere vorm van entertainment, is de kans groot dat emoji’s geschikt zijn voor je merk. Bied je een serieuzere service aan? Dan bestaat er een kans dat je de plank misslaat. Dus: ken je doelgroep en begrijp welke emoji’s passen bij hun emoties en interesses.

2. Gebruik niet te veel emoji’s

Emoticons zijn een goede manier om je berichten op te fleuren en meer op te laten vallen. Zorg echter wél dat je ze met mate gebruikt. Te veel emoji’s in je communicatie komen geforceerd, onprofessioneel en verwarrend over. Bovendien leidt een overkill aan emoji’s de aandacht af van je kernboodschap, in plaats van deze te versterken. Less is more.

3. Zorg dat je weet wat de emoticons betekenen

Weet je niet precies wat een emoji betekent? Gebruik ‘m niet. Beschouw emoticons als een visueel jargon. Als mensen ze niet begrijpen zonder de context, kom je over als onbereikbaar of misschien zelfs ongepast. De beruchte perzik-emoji is een perfect voorbeeld.

Bij het gebruik van emoticons is het ook belangrijk om te weten dat elke emoji er anders uitziet op verschillende devices. Houd dit in je achterhoofd en check dit voordat je een emoticon gebruikt in bijvoorbeeld een onderwerpregel. Zo voorkom je verwarring en miscommunicatie.

4. Houd je boodschap duidelijk

Hoewel een bericht met emoticons er misschien leuk uitziet, kun je er niet vanuit gaan dat de lezer het goed begrijpt en op de juiste manier opvat. Zorg er daarom altijd voor dat je bericht duidelijk is en de emoji die je gebruikt er goed bij past. Het doel van emoji’s is immers om je boodschap te verduidelijken en versterken. Niet andersom. Ga daarom na of een emoticon iets toevoegt aan je verhaal. Zo niet? Schrappen die handel.

5. Vind een aantal key emoji’s voor gebruik in je marketinguitingen

Welke emoji’s sluiten aan bij de identiteit en kernwaarden van jouw bedrijf? Kies een aantal emoji’s waarmee je je identificeert als merk en gebruik ze consequent in je berichten. Zo komt de stem van je merk consistent over én (potentiële) klanten gaan jouw merk associëren met deze emoji’s. Zelfs wanneer je geen reclame maakt.

Hulp nodig met emoji marketing?

Emoji marketing is een goede manier om je boodschap duidelijker te maken, je bericht meer kracht te geven of om op een speelse manier emoji’s over te brengen. Houd wel rekening met je doelgroep, maak het niet te gek en gebruik de kracht van herhaling. Hulp nodig? Wij staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Gratis kennismaking inplannen?