Neem contact op

Alles wat je wilt weten over branding!

05-06-2019

Branding: je naamsbekendheid bouwen en vergroten

Maar als eerste, wat betekent branding? Je merk promoten aan de buitenwereld met een kraakheldere strategie. Zo simpel is het eigenlijk. Alles draait om het opzetten en vergroten van de naamsbekendheid. En het beeld regisseren dat de klant van het bedrijf heeft. Je wilt natuurlijk dat mensen aan jou denken en niet de concurrent. Maar je wilt vooral een behoefte activeren bij jouw doelgroep. Om dat de bereiken moet je eerst een sterk merk hebben met een duidelijke identiteit.

Maak een sterk merk met een heldere brand identity

Laten we eerst een definitie vormen van een sterk merk. Dan weten we tenminste waar we naar toe moeten werken! Om te beginnen bevat een sterk merk meerdere onderdelen, namelijk;

  • Brand statement of message: Dit is de elevator pitch van jouw merk. Je kunt in drie zinnen duidelijk maken wie je bent, wat je doet, en waarom je dit doet.
  • Brand promise: De verwachtingen van een klant omschrijven / bepalen. In andere woorden wat kan de klant verwachten wanneer hij of zij kennismaakt met jouw merk.
  • Brand emotion: De emotionele connectie die de klant kan maken met jouw product of service. Het gaat hier niet zozeer over de voordelen van het product, maar meer om het aanspreken van de wensen en behoeftes van de klant. Welk probleem los je eigenlijk op? Maar vooral: waarom los je dit probleem op?
  • Brand identity: De persoonlijke eigenschappen en verhaal van jouw merk. Ben je bijvoorbeeld formeel of informeel? Innovatief, luxe, of zijn jouw producten / diensten voor de gemiddelde mens? Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Met deze onderdelen kun je een diepere connectie met je klant maken, omdat je overeenkomsten hebt. En elkaar begrijpt. De archetypes van Karl Jung kunnen je hier eventueel bij helpen.

Het opstellen van een Branding strategie 

Hoe gaan we jouw merk op de markt zetten? Welke boodschap waar? En hoe ziet deze boodschap eruit?

Het is aan te raden om jouw doelgroep eerst kennis te laten maken met jouw bedrijf alvorens producten te promoten. De doelgroep moet eerst weten wie je bent er waar je voor staat. En dat doen we met een branding strategie. Een goede en duidelijke strategie zorgt ervoor dat elke interactie jouw merk reflecteert. Of het nu een campagne is op Facebook of video op YouTube, beide laten zien wie jij bent als bedrijf.

Zorg ten eerste dat de basis in orde is: zorg voor functionele website en plaats jezelf op social media. Zo kunnen mensen jou in ieder geval vinden.

  1. Bij elke campagne is het belangrijk het doel van deze campagne te bepalen: wat wil je eigenlijk bereiken? Branding campagnes focussen op het vergroten van de naamsbekendheid. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep jouw bedrijf zien. Specifiek, doel je op het aanwakkeren van de verborgen behoefde van de klant.
  2. Maar waar is jouw doelgroep te vinden? Ga niet blindeloos campagnes draaien op Facebook, terwijl er meer kans beschikbaar is op LinkedIn.
  3. En nu is het tijd om creatieve en pakkende campagnes te bedenken! De doelgroep en visuele uitstraling heb je in de vorige fase al bepaald. Probeer je te plaatsen hun schoenen. Alleen op deze manier is mogelijk om campagnes te bedenken welke blijven hangen in de mindset van jouw doelgroep.

Als laatste is het aan te raden altijd mee te gaan met de tijd en doelgroep. Check maandelijks de resultaten van je campagnes.

Wil jij meer weten over Branding voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig met het bepalen van een sterke brand identity? Laat het ons weten. Wij helpen je graag!

Neem contact op