NULL

Dit zijn dé SEO trends voor 2024

  • 05 september
  • 6 min. leestijd
  • 05 september • 6 min. leestijd
SEO trends 2024 | The DISTRIKT

Positie 0: positief of niet?

Positie 0; daar is waar je wil staan. Er wordt een vraag gesteld aan Google en jij hebt het antwoord. Als je dat antwoord maar duidelijk genoeg geeft, dan kun je wel eens beloond worden met zo’n mooie featured snippet. Sinds kort staat er nog iets bóven positie 0. Google’s Direct Answer. Vraag maar eens aan Google hoe oud je favoriete BN’er is bijvoorbeeld, en je krijgt direct antwoord. Zonder linkje met de bron. En dat is dan ook meteen het verschil tussen positie 0 of een featured snippet. Er gaan geruchten de ronde dat Google – die natuurlijk ook bezig is met Machine Learning en AI – steeds vaker directe antwoorden gaat geven in het nieuwe jaar. Of dit ook echt gaat zorgen voor een afname in featured snippets, blijft nog even de vraag.

Misschien wel dé SEO trend van 2024: AI en Machine Learning

AI tools zoals ChatGPT zijn handige hulpmiddelen die je helpen met je SEO-strategie of zelfs bij het schrijven van teksten. Ook Google en andere zoekmachines gebruiken AI en Machine Learning zélf om om het algoritme nog meer te verbeteren. Google’s RankBrain was er bijvoorbeeld al voor gemaakt om de intentie achter zoekopdrachten nog beter te begrijpen. Met elke zoekopdracht leert Google beter wat je bedoelt. En dus ook welke website het antwoord voor je heeft. Hoe je daarop inspeelt? Knettergoede content maken die je doelgroep écht verder helpt. Niet zo jouw ding? Wel die van ons.

De ultieme ervaring voor je bezoeker

In 2024 blijft user experience belangrijk. Het wordt zelfs nóg belangrijker. Want ook al is je content tip-top in orde. Als je bezoeker de weg op je website niet kan vinden, verdwaalt ‘ie. En dan is ‘ie weg. Dat weet Google ook. En daarom werden in 2021 de Core Web Vitals in het leven geroepen. Verspringt de boel als je website geladen wordt? Duurt het eeuwen voordat je afbeeldingen geladen zijn? Dan is er werk aan de winkel.

Vanaf maart 2024 wordt de First Input Delay (FID) vervangen door de Interaction to Next Paint (INP). Dit geeft maar weer aan dat Google de Core Web Vitals steeds meer aan ontwikkelen is en het steeds belangrijker vindt.

Video SEO: op je website en social media

Video is hot. Of het nu gaat om korte filmpjes op TikTok of uitgebreide explainers… We krijgen er anno 2024 geen genoeg van. Schrijf je een blog over een interessant onderwerp? Maak er eens een video over. Post ‘m bij je blog, natuurlijk met de juiste inrichting en tags. Of maak er een transcript van en plaats deze samen met de video op je website. 💡 Tip: embed je video vanaf een videoplatform zoals YouTube of Vimeo. Zo heeft het minder effect op de laadtijd van je website!

Ook op YouTube kun je SEO toepassen door de juiste zoekwoorden in je description te verwerken. Knip je video vervolgens op om ‘m in te zetten op Instagram Reels. Natuurlijk met de juiste hashtags.

Iedereen op de eerste pagina van Google

Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Maar dat is het niet. Google is aan het experimenteren met een continuous scroll. Dat betekent dat je niet meer na een resultaat of 10 naar de volgende pagina hoeft te klikken. Wat dat betekent voor het aantal klikken dat je krijgt? Dat is nog even afwachten. SEO specialisten verwachten dat het ervoor gaat zorgen dat zoekers meer resultaten gaan bekijken, maar ook dat er meer advertenties, afbeeldingen en andere dingen tussenkomen om de resultaten op te breken. We zullen dus nog even moeten wachten op de eerste onderzoeken.

Aan de slag met de SEO trends voor 2024?

Enthousiast geworden na het lezen van deze blog? Zin om lekker met deze SEO trends aan de haal te gaan? Top! Focus je op het creëren van steengoede content waarmee je écht waarde toevoegt. Optimaliseer je website tot de meest gebruiksvriendelijke ever. En heb je hulp of goed advies nodig? Onze SEO specialisten staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.