NULL

De kracht van design thinking in 5 fases

  • 27 juni
  • 4 min. leestijd
  • 27 juni • 4 min. leestijd
Design thinking | The DISTRIKT

Als mens doen wij veel op de automatische piloot. Gelukkig maar, anders moesten we elke dag alles opnieuw leren. Toch geloven wij niet in standaard denkpatronen. Waar we wel in geloven? Design thinking. Verkennen, experimenteren en innoveren. Je stapt in de schoenen van de (potentiële) klant en laat je creativiteit de vrije loop om oplossingen te bedenken. Het is de kunst om empathie, verbeeldingskracht en teamwork om te zetten in werkende resultaten. Klaar voor?

Design thinking methode in 5 fases

De design thinking methode verloopt in vijf fases. We lopen er samen met je doorheen.

Fase 1: Empathize

Onderzoek de behoeften van je (potentiële) klanten. Waar worden ze blij van? Wat houdt ze bezig? Waar lopen ze tegenaan? Ga in gesprek. Door open vragen te stellen creëer je een empathie. Je komt erachter wat hun verlangens zijn, zonder aannames.

Fase 2: Define

Analyseer alle informatie die je hebt opgehaald in fase 1. Definieer het probleem, zet de klantbehoeften op een rijtje en stel duidelijke doelstellingen op. Door het probleem nauwkeurig te definiëren leg je een goede basis voor de volgende stappen.

Fase 3: Ideate

Sta je al te popelen om oplossingen te bedenken? Let’s go! Genereer ideeën vanuit verschillende perspectieven en kom tot nieuwe inzichten. Het mag alles zijn, maar nog altijd met de klantbehoeften stipt op 1☝️.

Onze tip: organiseer een brainstormsessie met collega’s met verschillende expertise. Creativiteit gegarandeerd!

Fase 4: Prototype

Je gaat richting een oplossing, maar nog niets is definitief. Zijn je ideeën haalbaar? Voldoen ze écht aan de wensen? Hoog tijd voor de uitwerking. Maak en test een prototype voor één of meerdere ideeën met alle informatie die je in fase 1 t/m 3 hebt verzameld.

Fase 5: Test

Tijd om jouw prototype te laten testen. Vraag een groep mensen om je prototype te werken. Vraag ze hardop te denken en jou te vertellen wat ze zien, wat ze ermee doen en wat ze ervan vinden. Kies voor onbevooroordeelde gebruikers. Maak aantekeningen van alle feedback die je krijgt. Wedden dat jij bomvol nieuwe ideeën zit na de testfase?

Voorbeelden

  • Wil je een nieuwe app bouwen? Maak dan een mockup als prototype. Een mockup is een afbeelding van de oplossing op een scherm zoals een tablet of mobiele telefoon. Het geeft meteen een indruk van de visuele aantrekkingskracht van jouw oplossing.
  • Ga je voor een nieuwe website en wil je meer interactiemogelijkheden? Maak dan een klikbaar ontwerp. Vraag een gebruiker eens – zonder uitleg – om door je prototype te klikken. Zo krijg je inzicht in het gebruiksgemak van je oplossing.

Design thinking: neem een voorbeeld aan Philips

Ook Philips doet aan design thinking. En met succes! Onlangs ontwikkelde zij het ‘’HealthSuite Insights’’ platform voor de gezondheidszorg.

Ze brachten de uitdagingen en wensen van hun gebruikers in kaart, analyseerden alle verzamelde informatie en kwamen met het idee voor een gezondheidsplatform. Dit platform moest op een veilige, gebruiksvriendelijke manier inzicht geven in diverse medische gegevens.

Dus gingen ze aan de slag met een prototype dat verschillende gebruikers testten. Van patiënt tot zorgprofessional. Op basis van de feedback optimaliseerden ze het platform tot in detail. Inmiddels staat er een efficiënt platform dat volledig voldoet aan de behoeften van de gebruikers. Een knap staaltje design thinking als je het ons vraagt.

Wij geloven in design thinking. Jij ook?

Alleen met de design thinking methode kom jij erachter wat de beste oplossing is voor complexe problemen. Combineer dit met een stukje marketing. Heb jij je doelgroep nog niet volledig in kaart? Hulp nodig bij een diepte-interview om je klant écht te leren kennen? Onze contentmarketeers schudden net zoveel goede vragen uit hun mouw als dat ze teksten schrijven. Twee vliegen in één klap. 🤝 Bel of e-mail ons gerust!

Gratis kennismaking inplannen?