6 tips om Instagram in te zetten voor B2B

  • 22 januari
  • 5 min. leestijd
  • 22 januari • 5 min. leestijd
Instagram B2B | The DISTRIKT

Bij de term social media denken de meeste B2B-organisaties alleen aan LinkedIn of Facebook. Instagram? Joh, ben je mal. Dat past toch niet bij mijn serieuze bedrijf? Nou mensen, niets is minder waar. Instagram is hot. Oók voor bedrijven. De grenzen tussen werk en vrije tijd vervagen steeds meer. Precies daarom is Instagram het ideale kanaal om je naamsbekendheid te vergroten, contact te onderhouden met je doelgroep én nieuwe klanten aan te trekken. Benieuwd hoe je Instagram het beste zakelijk kunt inzetten? We geven je 6 tips.

1. Zorg voor een goede strategie

First things first. Ga niet zonder plan random content op Instagram knallen. Je bevindt je tenslotte in een markt vol professionals. Een sterke strategie verdient dan ook de nodige aandacht. Dus. Bepaal je onderwerpen, maak een contentkalender, zorg voor een uniform beeld en zoek naar relevante hashtags. Hulp nodig? We got you.

2. Instagram B2B: gebruik storytelling

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar. Alleen een leuk plaatje delen is niet genoeg. Stockfoto’s en professionele bedrijfsfoto’s komen namelijk vaak koud en emotieloos over. De oplossing? Vertel je merkverhaal! Door storytelling in te zetten op Instagram zorg je namelijk voor meer klantbinding. Laat bijvoorbeeld wat kiekjes achter de schermen zien. Of vertel wat over de geschiedenis van je bedrijf. Natuurlijk in je feed, maar wist je dat Instagram Stories én Reels ook een uitstekende plek zijn om je merkverhaal tot leven te brengen? Zo krijgt je B2B-organisatie een menselijke en persoonlijke look en feel. Precies wat je wil!

3. Interactie is key

Instagram inzetten voor je B2B-organisatie? Ga het gesprek aan met je volgers! Uiteraard is het belangrijk om content te delen. Maar interactie met je doelgroep is minstens zo belangrijk. Hoe je dat doet? Stel een vraag aan volgers die reacties onder je post plaatsen. Reageer eens op bedrijven uit je branche. Plaats een poll in je Instagram Stories. Wanneer jij de tijd neemt om in contact te komen met je doelgroep, zal dit andersom ook gebeuren.

4. Maak optimaal gebruik je link in bio

Dit is dé plek om eventuele twijfel van je (potentiële) klant weg te nemen. Plaats hier, kort en krachtig, relevante informatie. Doe dit bijvoorbeeld met een aantal bullet points. Vertel wat jouw bedrijf uniek maakt, de locatie van je bedrijf, plaats linkjes naar je website én zorg voor een krachtige CTA. Laat je klant in één oogopslag zien waarom jouw bedrijf de juiste keuze is.

5. Hecht niet te veel waarde aan oppervlakkige statistieken

Natuurlijk, een toename in volgers en vind-ik-leuks is gunstig. Deze statistieken zeggen echter niet alles. Je weet namelijk niet of mensen écht geïnteresseerd zijn. Wat voor reacties plaatsen mensen onder je berichten? Zijn je nieuwe volgers werkzaam in je specifieke branche? Krijg je veel DM’s met bijvoorbeeld vragen over je product of dienst? Dit geeft je meer inzicht dan cijfers.

6. Instagram B2B inzetten? Doe je huiswerk

Er zijn bepaalde dingen die je helpen om je doelen op Instagram te bereiken. Deze zijn misschien niet anders dan voor B2C-bedrijven of content creators. Maar ze zijn wél ontzettend belangrijk. Komen ze.

  • Volg relevante profielen binnen je branche
  • Voeg altijd een call-to-action toe aan je berichten
  • Zorg voor mooi en kwalitatief beeldmateriaal
  • Reageer altijd én zo snel mogelijk op reacties en DM’s
  • Consistency is key: plaats regelmatig content
  • Combineer de verschillende functionaliteiten op Instagram

Dus. Maak dat bedrijfsprofiel aan en ga aan de slag met Instagram B2B. Bovenstaande tips helpen je verder. Keertje brainstormen over je Instagram strategie? Let’s go! Neem contact met ons op.