NULL

Visuele identiteit en merkherkenning, méga belangrijk. En dit is waarom.

  • 11 augustus
  • 5 min. leestijd
  • 11 augustus • 5 min. leestijd
Visuele identiteit | The DISTRIKT

Wat is een visuele identiteit precies?

Het woord zegt het eigenlijk al. Je visuele identiteit omvat alle communicatie – in beeld – waarmee je naar buiten treedt. Denk aan:

  • Website
  • Social meida posts
  • Bedrijfsfotografie
  • Logo
  • Huisstijl
  • Advertenties
  • Visitekaartjes

Hoe zit het dan met merkidentiteit?

Visuele identiteit en merkidentiteit worden vaak door elkaar gebruikt. Verwarrend, daarom leggen we het even uit. De merkidentiteit is hoe je jouw merk, het verhaal en de achterliggende gedachte (kernwaarden, missie, visie, belofte) neerzet door middel van tekst, visuele identiteit, campagnes, strategie enzovoorts. Visuele identiteit is dus een onderdeel van merkidentiteit en omvat dus de kleuren, vormen, letters en beelden.

De magie van visuele elementen

We hadden je beloofd het geheim van een goede visuele identiteit te vertellen. Daar komt ‘ie: consistentie. Stel je voor dat je in een drukke winkelstraat loopt en een glimp opvangt van een appeltje met een hap eruit. Je weet dan precies dat het om Apple gaat. Dit is het resultaat van jarenlange consistente visuele branding. Maar herkenbaarheid is niet het enige voordeel. Wat dacht je van…

  • Vertrouwen: wanneer je merk altijd dezelfde visuele elementen hanteert, straal je betrouwbaarheid en stabiliteit uit. Het zegt tegen je klanten: “We weten wie we zijn en waar we voor staan.” Dit vertrouwen is essentieel om langdurige relaties op te bouwen.
  • Herinneren: je zorgt ervoor dat je doelgroep je merk herinnert, zelfs als ze niet bewust op zoek naar je zijn. Dit heeft te maken met neuronenpaden. Klinkt ingewikkeld, valt wel mee. Elke keer als iemand een visueel aspect ziet dat bij jouw merk hoort, worden er neuronenpaden aangemaakt. Dit zijn een soort communicatieroutes waarmee hersencellen (oftewel neuronen) informatie aan elkaar doorgeven. Na verloop van tijd wordt het zien van bepaalde elementen geassocieerd met je merk.
  • Uitbreiden: wil je een nieuw product of dienst toevoegen aan je portfolio? Dan verloopt de overgang supersoepel. Je hoeft niet opnieuw te beginnen maar je bouwt voort op het sterke fundament dat je al hebt gelegd.

Aan de slag met de visuele identiteit van jouw bedrijf?

From scratch of optimaliseren? Wij helpen je met alle liefde. Bijvoorbeeld met online branding, bedrijfsfotografie en bedrijfsvideo’s. Liever eerst sparren? Neem contact met ons op. Dan plannen we een afspraak. Helemaal vrijblijvend natuurlijk.

Gratis kennismaking inplannen?