NULL

Alles wat je wilt weten over branding

  • 10 januari
  • 4 min. leestijd
  • 10 januari • 4 min. leestijd
Alles over branding | The DISTRIKT

Branding: je naamsbekendheid bouwen en vergroten

Branding houdt in dat je een merk promoot aan de buitenwereld met een kraakheldere strategie. Alles draait om het opzetten en vergroten van de naamsbekendheid en het beeld regisseren dat de klant van het bedrijf heeft. Je wilt dat mensen aan jou denken en niet de concurrent, maar bovenal is het je doel om een bepaalde behoefte bij je doelgroep te creëren. Dit bereik je door een sterk merk met een duidelijke identiteit te hebben.

Maak een sterk merk met een heldere brand identity

Een sterk merk bevat verschillende onderdelen:

  • Statement: dit is de pitch van je merk. Maak in drie zinnen duidelijk wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet
  • Belofte: bepaal en omschrijf de verwachtingen van een klant. In andere woorden: wat kan de klant verwachten wanneer hij of zij kennismaakt met je merk?
  • Emotie: wat is de emotionele connectie die de klant maakt met jouw product of dienst? Het gaat hier niet zozeer over de voordelen van het product, maar meer om het aanspreken van de wensen en behoeftes van de klant. Welk probleem los je eigenlijk op? Maar vooral: waarom los je dit probleem op?
  • Identiteit: leg de persoonlijke eigenschappen en het verhaal van je merk vast. Waar sta je voor en wat vind je belangrijk? Met deze onderdelen maak je een diepere connectie met je klant, omdat je overeenkomsten met ze hebt en elkaar begrijpt. Bekijk de archetypes van Karl Jung eens. Die helpen je vast vooruit.

Het opstellen van een branding strategie

Tijd om je branding strategie op te gaan zetten. Dat begint bij kennismaken bij het bedrijf. Start daar dus ook mee en niet met het promoten van je producten. De doelgroep wil namelijk eerst weten wie jij bent voordat ze iets bij je afnemen. Een goede en duidelijke strategie zorgt ervoor dat elke interactie jouw merk reflecteert. Of het nu een campagne is op Facebook of video op YouTube: ze laten allebei zien wie jij bent als bedrijf.

Hoe je dit doet? Het begint bij de basis. Start met een goed werkende website en zet social media kanalen op. Zo kunnen mensen je vinden.

  1. Bepaal het doel van de campagne: wat wil je bereiken? Bij een branding campagne ligt de focus op naamsbekendheid. Je wilt namelijk dat zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep jouw bedrijf zien.
  2. Ontdek waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is zonde als je een campagne draait op Facebook terwijl jouw doelgroep veel meer tijd doorbrengt op Pinterest.
  3. Denk aan de uitstraling van je campagne. Je wilt je doelgroep aanspreken met content die ze raakt.
  4. Bedenk een creatieve campagne. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep. Alleen op deze manier blijven je campagnes hangen.

Meet resultaten en blijf verbeteren

De kans zit er dik in dat niet alle campagnes even goed werken. Het is belangrijk dat je de resultaten meet en deze waar nodig bijstelt. Er zijn diverse tools die je hierbij helpen zoals Google Analytics en Google Ads. Controleer maandelijks de resultaten van je campagnes, benut wat goed werkt en pas aan wat minder goed werkt.

Hulp nodig bij je branding strategie? Wij staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Gratis kennismaking inplannen?