Kennismaken
Nieuws 22/07/2020 12 min. leestijd

Ontdek het geheim van ephemeral content

Ephemeral content draait om visuele inhoud die voor een korte periode zichtbaar is. Snapchat bracht deze vorm van content naar het grote publiek. De populariteit bereikte ongekende hoogten. Mark kon natuurlijk niet achterblijven en copy-paste de functionaliteit keurig in zijn apps als Facebook en Instagram. Inmiddels zijn we hooked. Even die story op instagram bekijken en de streak op Snapchat in leven houden, het is aan de orde van de dag. En er zijn kansen voor jouw bedrijf, benieuwd?

Waarom ephemeral content zo ongekend populair is

Fear Of Missing Out

Allereerst speelt tijdelijke content haarfijn in op de angst om iets te missen (FOMO). Content is maar een korte periode te zichtbaar. Dit wakkert de angst aan om iets over het hoofd te zien terwijl de rest van de wereld er wel van op de hoogte is.

Je kiest zelf wat je wilt zien

Bij ephemeral content ben je zelf in charge. Kan jou het schelen dat de kat van je tante al drie uur vast zit in een boom? Je wilt zelf kiezen waar je naar kijkt. Dus klik je rustig op de story van je favoriete YouTuber. Kortom, het soort tijdelijke content dat je doelgroep bekijkt, is ook echt waar hun interesse ligt.

Ongepolijste, unieke content

Ook zien we dat deze vorm van content een stuk minder gepolijst is. Een foto of video wordt niet tot in den treuren bewerkt. Een snelle filter, geinig tekstje of een grappig gifje. That’s it. Delen en gas erop. Dat maakt content een stuk unieker, laagdrempeliger en verrassender.

ephemeral-content

Ephemeral content marketing in de praktijk

Ephemeral content is ideaal om toe te passen voor je merk. Je doelgroep komt dichter bij je bedrijf en is wordt vaker herinnert aan jouw diensten of proctuen. Start met het bepalen van je doel en bedenk wie en wat je wilt bereiken. Zet een bedrijfsaccount op als je dat nog niet gedaan hebt en let’s begin!

Het allerbelangrijkste van tijdelijke content is consistentie. Plaats regelmatig berichtjes op verschillende tijdstippen. En dan bedoelen we niet twee keer per week maar meerdere keren per dag. Zo bouw je een band op met je publiek. We snappen je, waar haal ik de tijd vandaan om bijna continu hoogwaardige content te plaatsen?

Het hoeft niet veel tijd te kosten! Je stories hoeven niet te voldoen aan veeleisende regels. Het gaat erom dat je in contact bent met je publiek, dat je iets leuks deelt en ze triggert. Je bereidt ze voor op iets groters, die content die wel veel tijd in beslag neemt. Denk aan een landingspagina met daarin de lancering van een nieuw product.

Een aantal ideeën voor tijdelijke content:

– Geef een kijkje achter de schermen bij een event
– Laat een sneak peak zien van het werk dat je doet
– Stuur kijkers naar je website via een leuke video
– Zet een tof product in het zonnetje
– Experimenteer met gifjes, filters, vragen en polls
– Plaats een how to (het liefst in rap tempo, versneld)
– Benoem trouwe volgers eens in je verhaal en repost stories van anderen

Trek de aandacht van je publiek met ephemeral content

Of je nu in een B2C of B2B markt werkt, tijdelijke content is toe te passen in beide gevallen. Deze vorm van content is, zoals we al eerder vertelden, uitstekend voor het trekken van de aandacht van je publiek.

– Zorg voor herkenbaarheid
– Wek interesse
– Ontdek de kracht van herhaling

Zorg voor herkenbaarheid

Het is belangrijk dat je herkenbaar bent. Omdat de content van korte duur is, heeft de gebruiker van een platform vaak geen intentie om actief na te denken over wat je ze laat zien.

Dat je visuals maar tijdelijk te zien zijn, wil niet zeggen dat het geen onderdeel van zijn van een verhaal. Zorg voor een logische lijn in je content, laat video’s elkaar opvolgen en trigger je publiek. Wanneer je doelgroep je gaat herkennen, zijn ze eerder geneigd om een volgende keer weer te kijken.

Wek interesse

Deze tijdelijke vorm van content kan direct worden weg geklikt. De keuze om iets te bekijken wordt in een milliseconde gemaakt. Dus maak je content direct boeiend en aansprekend.

Ontdek de kracht van herhaling

Je hoeft niet keer op keer nieuwe onderwerpen te bedenken. Oké, we bedoelen met de kracht van herhaling niet dat je elke week hetzelfde verhaaltje kunt plaatsen, maar het is niet erg als je een product vaker uitlicht of als een persoon binnen je bedrijf vaker in beeld komt. Sterker nog, hoe meer je het herhaalt hoe herkenbaarder het wordt. En zoals we hierboven al aangaven, herkenning is zeer belangrijk voor het bouwen van een band met je doelgroep.

Aan de slag?

Wil je aan de slag met ephemeral content? Wij helpen je graag. Met een plan de campagne bijvoorbeeld of om met je mee te denken over creatieve visuals. Neem gerust contact met ons op.

Terug
Stel een vraag
Omhoog