Neem contact op

Alles wat je wilt weten over brandbook: merk, huisstijl en logo.

18-12-2017

Branding

Een logo is geen merk, maar straalt het wel uit. Huh? Wat is dan precies het verschil? Eigenlijk is het heel simpel en logisch: een merk of brand is de identiteit of het verhaal van jouw bedrijf. In andere woorden, het omvat de normen en waarden dat jouw bedrijf wilt uitstralen. Jouw missie, (toekomst)visie, en Unique Selling Points (USP’s) horen hier ook bij. Om jouw merk te kunnen herkennen tussen alle andere bedrijven, is het handig om een logo te hebben. Kortom, het logo is een onderdeel van jouw merk en wordt gebruikt om het merk te identificeren.

Een aantal basistips voor het perfecte logo

Check ook de logo trends en verwachtingen voor 2018!

Type logos

Er zijn 3 type logo’s:

  • Gebaseerd op een lettertype: alleen tekst.
    • Samsung, Microsoft en IBM.
  • Directe denotatie met wat het bedrijf doet.
    • Een kwast voor een schildersbedrijf.
  • Abstracte symbolen, zoals Nike.
    • Let op dat zulke symbolen betekenisloos zijn, tenzij het bedrijf duidelijk kan communiceren wat de onderliggende associaties zijn met het symbool.
    • Dit soort logo’s wordt niet aangeraden voor kleine bedrijven, aangezien het dan lastig is om het logo te herkennen, begrijpen, en onthouden.

Functionele eisen voor een logo

Tijdens het ontwerpen van een logo, moet men ook rekening houden met een aantal functionele eisen. Deze eisen zijn van belang voor de reproductie en distributie van het logo. Een logo moet namelijk in het klein (icoon, app, of briefpapier) en in het groot (banner op vrachtwagen) duidelijk zijn. Denk aan de volgende punten:

  • Helder (niet teveel “poespas”)
    • K.I.S.S.: Keep It Simple Stupid
  • Niet teveel kleuren: max 3
    • Het logo moet duidelijk en herkenbaar zijn in zwart/wit
  • Vector logo: geen Adobe Photoshop, maar Adobe Illustrator
    • Adobe Illustrator maakt gebruik van vectoren in plaats van pixels. Het verschil: geen kwaliteitsverlies tijdens het inzoomen en vergroten van de afbeelding.

Respect voor oude logo’s

Tijd en smaak veranderen. Logo’s ook. Toch is het mogelijk een tijdloos logo te ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan Nike. In 1971 is het Swoosh logo van Nike ontworpen door Carolyn Davidson. In de tussentijd is weinig veranderd: alleen de typografie en plaatsing van NIKE, wat uiteindelijk midden jaren 90 volledig is weggelaten.

Nike logo geschiedenis

Het is altijd verstandig en aan te raden om rekening te houden met de historie van het logo en deze ook te respecteren. Op deze manier voorkom je drastische veranderingen. Plotselinge veranderingen kunnen namelijk gevaarlijk zijn voor jouw bedrijfsmerk. Mocht er bijvoorbeeld geen consistentie of overlap zijn binnen een merk, dan kan er verwarring ontstaan bij de klant. De betrouwbaarheid, geloofwaardigheid, en professionaliteit wordt tevens geschaad. Het is overigens altijd verstandig een nieuw logo aan te kondigen bij je collega’s en klanten.

Mocht je jouw logo willen veranderen, denk dan altijd goed na over wat je precies wilt bereiken: waarom wil je eigenlijk het logo veranderen? Vind je het niet mooi? Of wil je jouw bedrijfsnormen en -waarden bijscherpen? Vergeet in ieder geval niet dat het logo en merk altijd in overeenstemming met elkaar staan. Een verandering in het logo duidt op een verandering in het merk. Geen duidelijke strategie of beargumentering leidt tot een onduidelijk merk. Zorg dus bij een rebranding traject dat jouw bedrijf nog steeds herkenbaar blijft.

De klant is koning

Vergeet als laatste niet dat jouw merk en logo gemaakt zijn voor de consument, zodat hij of zij jouw bedrijf kan herkennen. Heb dus altijd de klant in je achterhoofd bij het ontwerpen van een merk en bedrijfslogo: voor wie maak je dit eigenlijk? Welke waarden en gedachten heeft deze klant? Je moet immers de behoeftes en verlangens van de consument aanspreken om deze als klant binnen te halen.

Brandbook of huisstijlhandboek

Logo’s zijn eigenlijk best complex. Aan de ene kant wil je een aantrekkelijk logo ontwerpen voor het juiste publiek, dat tegelijkertijd de normen en waarden van jouw bedrijf uitstraalt. Aan de andere kant zijn er functionele eisen belangrijk voor de productie en distributie. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met voorgaande logo’s ter behoud van consistentie en herkenning. Even snel een (gratis) logo (laten) maken is dus niet aan te raden. Een ervaren designer kan hier beter mee omgaan en de juiste kleuren, typografie, en vormen bepalen voor jouw bedrijfsmerk.

Ik heb een logo, en nu?

Toch is het hebben van een bedrijfslogo niet genoeg om jouw merk goed te ondersteunen. Het logo is namelijk niet altijd het eerste wat een klant tegenkomt van jouw bedrijf. Denk dus goed na over de customer journey en de bijbehorende customer touchpoints: op welke momenten en/of kanalen komt de klant in contact met jou? En welke online of offline uitingen zijn hier geschikt voor? Een eerste contactpunt kan net zo goed jouw bedrijfsnaam, een afbeelding op social media of de website zijn.

Zoals eerder aangegeven draagt een consistent merk bij aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van dat merk. Bovendien is een foutje sneller te herkennen. Om ervoor te zorgen dat al deze uitingen jouw bedrijfsmerk uitstralen, wordt een huisstijl ontwikkeld. Dit is de visuele identiteit van het bedrijf en een logo valt hier eigenlijk onder. De juiste kleuren, typografie, en communicatie horen ook bij de huisstijl.

Maar hoe vertaal je al deze informatie naar een duidelijk en helder geheel dat voor iedereen, zowel collega’s als partners, toegankelijk is? Om er zeker van te zijn dat volledige eenheid aanwezig is in alle uitingen van een merk, wordt een brandbook of huisstijlhandboek ontwikkeld. Overigens, zijn een brandbook, huisstijlhandboek, huisstijlboek, huisstijlgids, allemaal hetzelfde: in deze documenten staan alle richtlijnen voor het presenteren van een merk. In andere woorden, de regels voor een huisstijl worden gepresenteerd in een brandbook. Bijvoorbeeld hoe het logo gebruikt moet worden of welke lettertypes waar gebruikt worden. Op deze manier is het makkelijker om een website te ontwerpen of social media visuals te maken.

Onderdelen van een brandbook

Een brandbook bestaat uit drie onderdelen. Deze onderdelen hoeven niet altijd allemaal aanwezig te zijn. In plaats daarvan ligt de focus vaak op de visuele richtlijnen. Toch is dit nog niet genoeg om jouw merk te ondersteunen. Klanten identificeren merken namelijk door middel van beeld en acties. Naast de juiste visuele materialen, zijn acties en verhalen net zo belangrijk. Beschrijf daarom in jouw brandbook wie jullie zijn en op welke manier jullie communiceren naar de klant .

  • Over de brand: het verhaal
    • Missie
    • Visie
    • Normen en waarden
  • Huisstijl (visuele richtlijnen): inclusief voorbeelden
    • logo
    • kleuren
    • lettertypes
  • Communicatie: inclusief voorbeelden
    • taal: engels of nederlands
    • toon: formeel/informeel

Tips voor het ontwerpen van een brandbook

Het brandbook is een visueel aantrekkelijk document, dat de huisstijl van het merk duidelijk uitstraalt. Een brandbook is dus tegelijkertijd een voorbeeld van de huisstijl. Neem er dus de tijd voor om het boek visueel aantrekkelijk te maken. En wees creatief.

Nog een paar tips:

  • Laat andere mensen kijken naar jouw brandbook. Met name medewerkers van jouw bedrijf kunnen een goed oordeel geven of zij het eens zijn met de informatie binnen het brandbook;
  • Kijk een brandbook eens per jaar door om te controleren of alles nog klopt;
  • Een brandbook moet het bedrijf representeren en niet eigen, persoonlijke voorkeuren;
  • Schrijf de achterliggende gedachte van de huisstijl uit en beargumenteer de gemaakte keuzes.

Check ook de logo trends en verwachtingen voor 2018!

Wil je meer weten over merken, huisstijlen, brandbooks, en logo’s? Of wil je een (re)branding traject volgen? Neem dan contact op met onze specialisten.

Alles wat je wilt weten over brandbook: merk, huisstijl en logo.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief