NULL

Stoom content klaar voor voice search

  • 01 juni
  • 7 min. leestijd
  • 01 juni • 7 min. leestijd
Voice search | The DISTRIKT

Zoekopdrachten worden steeds vaker in spraak uitgevoerd. Logisch, praten gaat veel sneller dan typen. Google, Amazon en Apple hadden deze trend tijden geleden al haarfijn in de gaten. Je hebt vast wel eens gehoord van Google Assistant, Alexa en Siri. Spraaktechnologie die je helpt het antwoord te vinden op je vraag. Voor Content Creators een enorme kans. Je wilt namelijk dat jouw content ook gevonden wordt via voice search. Dat vraagt om een nieuwe aanpak.

De toekomst van voice search

Op dit moment heeft een half miljoen Nederlanders een slimme speaker. Al deze mensen maken nu al regelmatig gebruik van voice search. Naar verwachting bestaat zo’n 50% van alle zoekopdrachten uit voice search in 2022.

Voice search en long tail zoekwoorden

Het grootste verschil tussen een spraakopdracht en een getypte zoekopdracht is de vraagstelling. Normaal gesproken tik je enkele lossen woorden in de zoekbalk. Voice search gaat een stapje verder. Er worden specifieke zinnen uitgesproken om een antwoord te vinden. De vragen zijn unieker en bestaan veel meer uit ‘long tail’ zoekwoorden.

‘Marketingbureau Eindhoven’’ wordt bijvoorbeeld ‘’Waar vind ik een marketingbureau in Eindhoven’’.

Je kunt je voorstellen dat de spraak assistent niet alle antwoorden voorleest. Sterker nog, enkel het eerste antwoord wordt voorgelezen. Het is dus van belang om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen.

Tip! Creëer teksten alsof je een gesprek voert. Dat geldt voor zowel de titels als de rest van de inhoud.

Bemachtig een plek boven het eerste zoekresultaat

Is er nog een betere plek dan het eerste zoekresultaat in Google? Jawel! Dat is position zero. Wellicht heb je het al eens gezien. Je voert een zoekopdracht in via Google. Zodra je op enter klikt staat er bovenaan de zoekresultaten een opvallend rechthoekig blok. In dit blok wordt je vraag grotendeels beantwoord. Zo’n blok heet een featured snippet (oftewel: position zero). 

voice-search-featured-snippet

Hoe groter voice search wordt, hoe belangrijker een plek in de featured snippet wordt. Google leest namelijk alleen het antwoord uit dat blok voor aan de zoeker.

Tip! Bekijk welke content in aanmerking komt voor een plekje in de featured snippet van Google. Ga vervolgens aan de slag met het schrijven of optimaliseren van deze teksten. Benieuwd hoe je tekst schrijft gericht op het algoritme van Google? Check dan onze blog Content voor BERT waarin we je vijf handige tips geven.

Vraag en antwoord strategie

Zoals we al vertelden zijn spraakopdrachten vaak complete zinnen. Achterhaal welke vragen jouw doelgroep heeft. Heb je die vragen uiteindelijk in kaart gebracht? Speel er dan slim op in met je content. Woorden als ‘waar’, ‘wanneer’, ‘hoe’ en ‘waarom’ wil je zeker terug laten komen in jouw teksten. Vergeet ze niet te benoemen voor Google met een H1 of H2 tag.

Tip! Ga aan de slag met een FAQ sectie op je website. Richt deze optimaal in voor Google Search. Je zult zien dat je hier straks op gevonden wordt. 

Tip! Check ‘’Answer The Public’’ eens. Hierin ontdek je wat de meest gestelde vragen zijn rondom een bepaald onderwerp.

Korte informatieve content voor voice search

Inmiddels ben je achter de vragen die je doelgroep heeft. De volgende stap is het geven van antwoord op die vraag. Start met een kort en bondig antwoord. Vervolgens specificeer je jouw antwoord op de rest van de pagina.

Tip! Dit is vast en zeker een open deur… Maar zorg ervoor dat je content up to date is. Je wilt niet bovenaan in de featured snippet staan en dan een verkeerd of oud antwoord geven. 

Hulp bij voice search content nodig?

Dan staan we voor je klaar. We helpen je bijvoorbeeld bij het opstellen van een contentkalender zodat je precies weet wanneer je wat gaat schrijven. Of we doen een uitgebreid zoekwoordonderzoek zodat je jouw concurrentie voor blijft. Natuurlijk kan een SEO specialist ook eens kritisch kijken naar de teksten die je al hebt en je voorzien van tips om een verbeterslag door te voeren.

Kortom: we bieden het complete plaatje: van strategie tot creatie. Jij kiest waar je onze hulp voor kunt gebruiken. Neem gerust contact met ons op.

Gratis kennismaking inplannen?