Kennismaken
Nieuws 10/02/2021 5 min. leestijd

De SEO trends in 2021: ben jij er klaar voor?

Dit jaar staat ons veel te wachten op het gebied van SEO en content. Kwaliteit, zoekgedrag en snelheid worden bijvoorbeeld steeds belangrijker voor Google. Is jouw SEO strategie al tot in de puntjes voorbereid? Ontdek snel de 5 belangrijkste SEO trends voor 2021!

1. Ranking factor: Core Web Vitals

Google heeft een algoritme update aangekondigd voor mei 2021. In deze update komen de Core Web Vitals naar voren. Dit is een soort meetinstrument dat je kunt zien in bijvoorbeeld Google Search Console. De gebruikerservaring op een pagina wordt beoordeeld op basis van 3 meetpunten:

Largest Contentful Paint

Dat de mobiele gebruikerservaring wordt geïndexeerd, dáár valt niet over te twisten. Maar wist je dat een snelle mobiele site ook invloed heeft op je vindbaarheid en ranking?

First Input Delay

Stel. Een bezoeker heeft een contactformulier ingevuld en klikt op ‘verzenden’. Niets is zo irritant als een contactformulier dat maar blijft laden. Vooral als de verzendbevestiging uitblijft. Dat weet Google als geen ander.

Cumulative Layout Shift

De visuele stabiliteit gaat over onverwachte verschuivingen in de layout op je site. Denk aan een advertentie die ineens tevoorschijn plopt. Dit is een behoorlijke sneaky methode om iemand te laten klikken. Zulke onverwachte dingen zijn vaak een grote afknapper voor websitebezoekers.

De Core Web Vitals werken met scores. Een goede Largest Contentful Paint score ligt onder de 2,5 seconden laadtijd. Verder is het belangrijk dat je First Input Delay score onder de 0,1 seconde blijft. Voor de Cumulative Layout Shift score geldt: hoe lager, hoe beter. Wil je goed scoren? Dan blijft deze SEO trend ook na 2021 hoog op je lijstje staan.

2. Lokale SEO

Actuele openingstijden en lokale winkels zijn belangrijker dan ooit. Dit kun je zeker een SEO trend voor 2021 noemen. Bezoekers willen bijvoorbeeld weten of (en waar) ze een bestelling kunnen afhalen. De meeste zoekopdrachten zijn dus gericht op bedrijven dichtbij huis. Lokale zoekresultaten zijn zo concreet dat er haast wel een koopintentie achter moet zitten. Iemand die zoekt op ‘bankstellen Eindhoven’ heeft zeker de intentie om een bank in Eindhoven te kopen. Juist dan wil je als bedrijf shinen bovenaan de zoekresultaten. De advertentiedienst Google Mijn Bedrijf is een hele grote pré (en helemaal gratis). Daarnaast zorgt het voor een hoop extra kliks en bezoeken per maand.

3. Meer waarheid, minder fake

Een betrouwbare bron ben je niet zomaar. Hier moet je écht wat voor doen. Of beter gezegd: iemand voor zijn. Dit wil Google veranderen om nepnieuws tegen te gaan. Daarom wordt Google steeds zelfstandiger in het begrijpen van teksten en het leggen van verbanden tussen sites.

Wie jij bent als specialist (of bedrijf), neemt Google dus ook mee om de autoriteit van informatie te bepalen. Het zit ‘m niet alleen in linkbuilding. Vaak kost het járen om echt een grote autoriteit te worden. Vooral omdat je ook offline je sporen moet verdienen.

4. Toename van ‘zero click searches’

Er komen steeds meer ‘zero click results’ bij. Met deze zoekresultaten is het doorklikken naar een site niet eens meer nodig. De zoekintentie speelt daar een grote rol in. Meestal is dat in de vorm van vraag & antwoord zoals bij featured snippets.

Het gaat nog verder. Een werkzoekende scrolt bijvoorbeeld makkelijk door vacatures zonder ooit naar een banensite te gaan. Superhandig voor de bezoeker natuurlijk, maar voor je organische resultaten iets minder. Dit vraagt om extra SEO inspanningen. Onze tip? Maak gebruik van content die je al op de plank hebt liggen. In deze blog lees je daar meer over.

5. Pillar pages

Een pillar page is eigenlijk een uitgebreide blog. Het is belangrijk om dit onderdeel niet te vergeten voor je SEO strategie. Je kunt namelijk dieper ingaan op de (onbewuste) vragen van je bezoeker. Ook is het een mooie kans om veel te vertellen over een specifiek onderwerp. Guess what? Dit werkt als een positieve magneet voor je autoriteit, waar Google je voor zal belonen.

Aan de slag met SEO trends voor 2021? Let’s go!

Wil je snel aan de slag met deze SEO trends voor 2021? Snappen we helemaal. Wij helpen je graag met een ijzersterke SEO strategie en uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Daarnaast laten we ons creatieve brein graag los op content en designs! Niks is te gek. Neem gerust contact met ons op voor meer info.

Terug
Stel een vraag
Omhoog