Neem contact op

De belangrijkste online marketing trends voor 2018

30-11-2017

Stories

The DISTRIKT- Your World Online is gespecialiseerd in online marketing. Vanuit ons pand genaamd ”The DISTRIKT” in het centrum van Eindhoven zijn we dag en nacht werkzaam met jonge enthousiaste online freaks om het maximale rendement uit online marketing te halen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het op de hoogte blijven van de laatste online marketing trends en ontwikkelingen.

Nieuwe kansen voor 2018

Nu het einde van 2017 bijna in zicht is, leek het ons een mooi moment om de online marketing trends van 2018 op een rijtje te zetten. Want bij een nieuw jaar horen natuurlijk nieuwe kansen, doelen, dromen en online marketing ontwikkelingen. 

Als online marketeers spelen wij natuurlijk altijd in op de laatste ontwikkelingen. Zo wordt in 2018 bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid van de website belangrijker dan ooit. Tip: Als je website nog niet mobiel vriendelijk is,  dan is het nu hoog tijd dat dit geregeld wordt. Naast dat meer mensen je website bezoeken door middel van mobiele apparaten zorgt Google er ook voor dat je website beter wordt gevonden in de zoekresultatenpagina wanneer je website gebruiksvriendelijk is. Hieronder vindt je nog meer online marketing trends om als bedrijf zo succesvol mogelijk te presenteren in 2018.

Online Marketing Trends 2018

  • Video
    Video content marketing is de snelst groeiende advertentievorm van dit moment. Met een tot de verbeelding sprekende video kun je een goede indruk geven van je bedrijf, producten en/of diensten. Het wordt vanaf 2018 dé mainstream marketingtool. De verwachting voor 2019 is zelfs dat 80% van de socialmedia-content uit video zal bestaan. Één van de belangrijkste criteria voor een video is de 3 seconden regel. In de eerste 3 seconden hebben mensen al een idee van wat je boodschap is en in de eerste 10 seconden bepalen ze wat ze van je vinden. Het is daarom van uiterst belang om je strategie en marketingplan op orde te hebben om te voorkomen dat mensen op je ‘uitgekeken’ raken of niet eens willen kijken.
  • Ephemeral Marketing
    Snapchat en Instagram stories zijn een goed voorbeeld van Ephemeral Marketing. Namelijk, content die verdwijnt nadat het bekeken is. (Of na maximaal 24 uur) Ephemeral content versterkt het gevoel van exclusiviteit, het snel moeten handelen en de ‘fear of missing out triggeren nieuwsgierigheid’. Deze stories verschijnen niet automatisch op je tijdlijn, een gebruiker moet op de story klikken om vervolgens de verhalen te bekijken. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om op deze manier te adverteren. Een Instagram story van Mercedes Benz UK bereikte hiermee 2,6 miljoen unieke gebruikers.
  • Micro-influencers 
    Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor het inzetten van micro-influencers. Zij hebben ongeveer 5.000 tot 100.000 volgers op social media kanalen en richten zich voornamelijk op een niche in een specifiek segment. Hierdoor hebben ze een minder groot bereik, maar de relatie met hun volgers is krachtiger. Dit komt doordat micro-influencers meer inzetten op engagement en het creëren van interactie. Juist hun passie voor jouw merk of product, maakt dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om meer over jouw merk te praten. Lees hier onze blog over dit topic.

 

Meer Online Marketing Trends 2018

  • Direct klantcontact / Appcare 
    Klanten willen snel, direct en laagdrempelig met jou (online) communiceren. WhatsApp is hier een goed voorbeeld van, dit platform zal in 2018 dan ook onmisbaar worden in het klantcontact. Een goed alternatief is de Chatbots, geautomatiseerde software voor directe en snelle communicatie. Ook wordt er in 2018 geëxperimenteerd met het adverteren via Chat/ Messenger functies, zoals Facebook messenger. Of dit effectief is, is nog onbekend.
  • Locatie gerichte marketing
    Location based marketing maakt gebruik van de locaties van je doelgroep. Het doel hiervan is om contact te leggen op een voor hen relevante tijd én plaats. Denk hierbij aan het versturen van push-berichten met kortingsbonnen zodra een consument de winkel binnenstapt tot het tonen van Facebook-advertenties tijdens evenementen.
  • Personalisatie / Custom made marketing
    Social media gebruikers worden overspoeld met verschillende content en vragen zich vaak af wat relevant is voor hun. Door dit vraagstuk krijgt cuts-made marketing een steeds belangrijkere rol. Het is belangrijk voor bedrijven om zich bewust te zijn van hoe ze de aandacht van hun doelgroep kunnen trekken en vasthouden. Denk hierbij aan gepersonaliseerde campagnes met producten en/of diensten waar de desbetreffende persoon ook echt geïnteresseerd in is.

Heb jij jouw Online Marketing op orde?

Benieuwd hoe jij het online doet of hoe jouw bedrijf kan inspelen op deze Online Marketing Trends? Aarzel dan niet om contact op te nemen, onze specialisten staan voor je klaar!