Kennismaken
Nieuws

Alle informatie die je moet weten over Rich Snippets!

  • 16/07/2017
  • 5 min. leestijd

Rich snippets, geen nieuwkomer in de zoekmachines. Toch maakt lang niet iedereen gebruik van rich snippets, een gemiste kans als je het ons vraagt. Met rich snippets proberen zoekmachines er namelijk voor te zorgen dat gebruikers (nog) sneller vinden wat zij zoeken. In deze blog vertellen we je graag meer over wat rich snippets zijn, hoe je deze in de zoekresultaten van Google kunt krijgen en welke soorten rich snippets er zijn.

Wat zijn rich snippets?

Om bij het begin te beginnen, wat zijn rich snippets? Rich snippets zijn een middel om ervoor te zorgen dat je meer opvalt in de zoekresultaten van zoekmachines. Wanneer je rich snippets goed inzet, kun je de CTR naar je website verhogen. Rich snippets vertonen extra informatie in de zoekresultaten zodat een gebruiker sneller voorzien wordt van datgene waar hij naar op zoek is. In de afbeeldingen hieronder zie je het verschil tussen een zoekresultaat zonder, en een zoekresultaat met rich snippets wanneer je in Google zoekt op ‘Vitra stoelen’.

SEO - Rich Snippets
Zoekresultaat zonder rich snippets

 

SEO - Rich Snippets
Zoekresultaat met rich snippets

 

Hoe krijg je de rich snippets in de zoekresultaten van Google?

Om ervoor te zorgen dat zoekmachines de rich snippets gaan vertonen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zoekmachines de informatie voor de rich snippets uit de code kunnen halen. Hiervoor moet een HTML-codering geïmplementeerd worden in de code van je website. Met behulp van deze HTML-tags zorg je ervoor dat zoekmachines de informatie op deze pagina beter kunnen begrijpen.

Let op: Ondanks dat je de HTML-codering voor de vertoning van de rich snippets perfect plaatst op je website, is dit geen 100 procent garantie dat Google deze ook daadwerkelijk laat zien in de zoekresultaten. Google bepaalt zelf waar en wanneer de sterren vertoond worden.

Welke soorten rich snippets zijn er?

Er zijn steeds meer verschillende rich snippets te verkrijgen in zoekmachines, allemaal met als doel om jou als gebruiker eerder van het antwoord te voorzien waar je naar op zoek bent. De ene rich snippet is voor jouw website wellicht interessanter dan de ander. Voorbeelden van rich snippets:

  • Reviews/ratings
  • Producten/bedrijven
  • Rich Answers (featured snippets)
  • Video’s
  • Recepten
  • Evenementen
  • Applicaties
  • Knowledge graph

Hieronder zullen we een aantal van deze rich snippets toelichten.

Reviews/ratings

Als eerste behandelen we de reviews, oftewel de sterren bij je zoekresultaten. Voor de vertoning van deze sterren maakt Google gebruikt van reviews. Zorg ervoor dat je via een door Google goedgekeurde beoordelingswebsite inzet om reviews over je product of bedrijf te verzamelen. Je kunt zowel de organische- als de advertenties- en shopping-resultaten voorzien van sterren. Wel zijn er een aantal voorwaarden die belangrijk zijn voor de vertoning van deze ratings. Zo moet je bijvoorbeeld minimaal 30 reviews in het afgelopen jaar verzameld hebben en de gemiddelde score moet 3,5 ster zijn.

Producten/bedrijven

Naast de reviews krijg je de sterren ook bij product of je bedrijf in Google te zien. Vaak staat bij een product dan de beoordeling van dit desbetreffende product, de prijs en de informatie of het product op voorraad is. Bij bedrijfsinformatie komt vaak ook het adres erbij te staan.

Recepten

Google je op een recept? Dan krijg je in Google bij deze rich snippet een afbeelding te zien, de voedingsvoorwaarden, ingrediënten en de bereidingstijd. Ook bij deze rich snippet is het mogelijk dat er sterren bij komen te staan, de beoordeling van dit desbetreffende recept.

Evenementen

Wanneer je zoekt op een bepaald evenement, krijg je via de rich snippets onder andere de naam, datum en locatie van dit evenement te zien. Dit wordt vaak aangevuld met de artiest(en) en het aantal tickets voor dit evenement.

Rich Answers (featured snippets)

Een rich answer in Google noemen wij ook wel een zoekresultaat op ‘positie 0’. Dit heeft ermee te maken dat een rich answer boven de reguliere zoekresultaten in Google komen te staan. Een rich answer geeft daarbij vaak direct antwoord op een door jou gestelde vraag aan Google, vaak hoef je niet eens meer door te klikken naar de desbetreffende website. Soms wordt dit antwoord versterkt door een afbeelding. Slim gedaan van Google natuurlijk, die zo de bezoekers kan vasthouden en ook een goede gebruikerservaring kan bieden. Een ander woord voor een rich answer is featured snippet. In Nederland toont Google de rich answers/featured snippets nu voornamelijk wanneer je Googled met een ‘wat is-vraag’. Het mooie van dit resultaat op de nul-positie is dat je niet per se op nummer 1 hoeft te staan om hier vertoond te worden. Google pakt voor deze positie vaak een organisch resultaat tussen plek 1 en 5.

 

SEO - Rich Snippets
Hierboven een voorbeeld van een rich answer wanneer je googled op ‘Wat is online marketing’. Zoals je ziet wordt niet het eerste organische resultaat, maar de tweede uit Google gepakt om te tonen als featured snippet.

 

Wil jij ook rich snippets bij je zoekresultaten in Google proberen te krijgen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder en bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden!

Terug
Stel een vraag
Omhoog