Kennismaken
Nieuws

Growth Hacking: het geheim van start ups

  • 22/11/2017
  • 5 min. leestijd

Er is een revolutie gaande op het gebied van start-ups. Dit fenomeen wordt ook wel Growth Hacking genoemd. Dit principe is gebaseerd op het feit dat in de eerste fases van een start up je maar een ding nodig hebt: groei!

Wat is growth hacking?

Growth hacking wordt vaak, onnodig, vaag gedefinieerd. Growth hacking houdt in dat alle technieken en strategieën worden ingezet om één enkel doel te bereiken namelijk GROEI!

 

“Growth hacking is het proces en de mentaliteit van het zoeken naar manieren om je organisatie te laten groeien. Het is een mix tussen engineering en marketing. De sleutel is om onaangedane kanalen te vinden van klanten die gemotiveerd zijn om je product of dienst af te nemen.” 

Dan Martell

 

Om growth hacking uit te kunnen voeren heb je een growth hacker nodig. Dit is iemand die afscheid heeft genomen van de traditionele vormen van marketing en alleen gebruik maakt van technieken die getest of gemeten kunnen worden. Tools die growth hackers gebruiken zijn bijvoorbeeld emails, online advertenties en blogs. Deze tools worden maar met één reden ingezet en dit is om groei te realiseren.

Het proces van growth hacking

Er zijn een aantal duidelijke stappen die iedere growth hacker doorloopt wanneer ze proberen een organisatie te laten groeien.

Stap 1: definieer realistische doelen

Het proces begint met het focussen op een smal en realistisch doel. Dit is belangrijk omdat wanneer een focus te breed is het moeilijk wordt om het uiteindelijke doel, namelijk groei, te kunnen behalen. Het algemene doel is groei, maar dit kan je alleen maar bereiken door het op te splitsen in kleinere en realistische doelen.

Stap 2: gebruik analytics om je doelen te monitoren

Het is van belang dat je Google Analytics gebruikt je doelen te monitoren. Naast dat je kan vaststellen of je doelen hebt behaald kunnen de gegevens uit Google Analytics er ook voor zorgen je de doelen kan bijstellen of veranderen.

Stap 3: gebruik je sterke punten!

Iedere startup heeft sterke punten die voordelen kunnen opleveren voor je organisatie. Het gaat er hierbij om dat er iets beschikbaar is wat weinig energie vereist maar wel grote resultaten kan opleveren.

Stap 4: voer het experiment uit

Wanneer je doelen hebt geformuleerd is het van belang dat je deze doelen probeert te volbrengen. Dit ga je doen aan de hand van experimenten. Hierbij is het belangrijk dat je hypothesen opstelt zodat je kritisch bent en blijft. Onthoud daarnaast ook dat er niet zoiets is als slechte data. Wanneer je experiment niet de gewenste resultaten behaald is het niet meteen mislukt. Je kan leren van je successen maar je leert ook van je mislukkingen!

Stap 5: optimaliseer het experiment

Experimenten zijn bedoeld om te worden geoptimaliseerd. Het zijn geen dingen die je een keer doet en dan met iets anders verder gaat. Je past experimenten aan en voert ze opnieuw uit.

Stap 6: Herhaal!

Wanneer het tijd is om een andere doelstelling aan te vliegen en andere experimenten uit te voeren. Wanneer je dit stappenplan aanhoudt zal succes meer een bijproduct zijn van je vastberadenheid dan een toevalstreffer!

Waarom is growth hacking belangrijk?

  • Markt disruptie: wanneer andere organisatie in je branche growth hacking implementeren is het belangrijk om hierin mee te gaan. Anders kan dit zorgen voor disruptie op de markt.
  • Snelheid & flexibiliteit: technologische ontwikkelingen gaan tegenwoordig steeds sneller. Hierdoor is er steeds meer behoeften aan snelheid en flexibiliteit op verschillende gebieden.
  • Data: de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data zorgen ervoor dat marketingbeslissingen kunnen worden gemaakt op basis van harde feiten. Het verzamelen, monitoren en analyseren van deze gegevens zorgt ervoor dat er meer van deze beslissingen met zekerheid kunnen worden gemaakt.

 

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel of andere online marketing gerelateerde vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen! 

Terug
Stel een vraag
Omhoog