Kennismaken
Nieuws 05/02/2020 5 min. leestijd

Social advertising in 2020 [5 trends]

Op hoeveel social media kanalen is jouw bedrijf te vinden? En loopt het allemaal even vlotjes? Heb je al plannen om ook te starten op TikTok of dan toch die stap te zetten en gas te geven met Pinterest? Of je nu zakelijk of privé met social media bezig bent, de platformen blijven veranderen. Tijd om de social advertising trends van 2020 door te nemen.

1. Live content

Mensen kijken steeds vaker naar livestreams. En dan hebben we het niet alleen over mensen in Nederland, maar over de hele wereld. Het aantal uren dat er livestreams bekeken worden is gestegen van 10,3 miljard uur in 2018 naar 12,7 miljard in 2019. Dit aantal wordt alleen maar hoger.

Tijdens een livestream ben je direct in contact met je doelgroep en ben je in staat vragen direct te beantwoorden. Daarnaast is het mogelijk om je livestream te downloaden en deze vervolgens te plaatsen op YouTube (of Instagram en Facebook). Ideaal voor mensen die de livestream gemist hebben.

2. Nieuwe platformen

De nieuwste, populairste aanwinst in het social media landschap is toch wel TikTok. Wereldwijd al meer dan 1,5 miljard keer gedownload. De verwachting is dat TikTok in 2020 adverteerders de mogelijkheid geeft om ook in Nederland via een business manager zelf advertenties in te stellen. Verwerk dit platform dus in je social advertising strategie.

De advertentieformaten van TikTok zijn gericht op verticale video’s en het interactieve aspect van het platform. Op dit moment is het overigens nog heel gemakkelijk om organisch bovenaan te komen. Dus wij zeggen: sla je slag en wees er vroeg bij!

3. Gepersonaliseerde advertenties

Hoe persoonlijker een advertentie is, hoe relevanter je als adverteerder bent. Het personaliseren van advertenties is niets nieuws, maar blijft wel belangrijk. Social media kanalen komen met steeds betere methoden om personalisatie te meten. Op basis van gedrag op een bepaalde website, worden producten getoond aan gebruikers.

Facebook gaat nog verder in het personaliseren van advertenties. Je kan bijvoorbeeld automatisch je advertenties laten aanpassen op basis van het weer, de locatie, specifieke interesses en de beschikbaarheid van je product. Pathé zette vorig jaar deze tactiek in en scoorde daar heel goed mee. Omdat gebruikers verwachten dat de advertenties die voorbij komen echt relevant zijn, worden gepersonaliseerde advertenties in 2020 de standaard.

4. Influencer marketing

Je hebt het vast al eens gezien. Een vlogger die een product aanprijst in zijn of haar video. Influencer marketing heeft zich al lang en breed bewezen. Maar in 2020 gaat ook de B2B markt hiervan profiteren. Je hoeft niet altijd te kiezen voor een influencer met een miljoenenpubliek. Juist de micro en zelfs nano-influencers (personen met minder volgers, maar wel een mega grote betrokkenheid) werken vaak net zo goed of zelfs beter. Die grote betrokkenheid gecombineerd met (veel) lagere bedragen of sponsoring in natura, maakt het interessant. Bekijk dus eens wie er relevant is voor jouw merk en maak impact in jouw niche.

5. Social commerce

Facebook kondigde vorig jaar al een nieuwe functie aan: Facebook Pay. Dit biedt mensen de mogelijkheid om direct via Facebook een product af te rekenen. In Nederland is het nog niet mogelijk om op Instagram producten af te rekenen, maar nu Facebook Pay officieel is aangekondigd is het zeer waarschijnlijk dat je straks direct in Facebook, Instagram of WhatsApp producten koopt.

De volgende stap in e-commerce wordt volgens ons dan ook social commerce. Hoewel het nog niet groot is in Nederland, weten we wel dat zo’n 40% van de consumenten zich laat inspireren door social media voordat ze een aankoop doen. Na inspiratie is aankoop de volgende stap, wanneer je de betaling en aankoop via social media kan doen, is de aankoopdrempel lager dan ooit.

Wil je meer doen aan social advertising? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op.

Terug
Stel een vraag
Omhoog