Kennismaken
Nieuws

Employer Branding werkt!

  • 25/04/2019
  • 5 min. leestijd

In onderstaande afbeelding is te zien dat veel bedrijven kampen met een personeelstekort. Voor 2019 verwacht het CBS wel weer een personeelssterkte van zo’n 17 procent. Hoe ga je personeel aantrekken en de gaten opvullen? Employer Branding is het antwoord! Door employer branding in te zetten kun je werkzoekenden laten zien hoe jij als werkgever bent. In het digitale tijdperk van nu kun je er niet meer onderuit om ook via online kanalen op zoek te gaan naar het juiste personeel. Het creëren van een sterk werkgeversmerk is een must voor het binnenhalen van potentiële kandidaten.

 

Personeelstekort

 

Recruitment website

Of je nu een dagje weg gaat of op zoek gaat naar een nieuwe baan, de zoektocht start online. 41% van de baanzoekers oriënteert zich via Google, 62% van de sollicitatnten zoekt naar vacatures via Sociale Media en maar liefst 90% (!) van de sollicitanten oriënteert zich op de (recruitment)website van de organisatie. Een eigen ‘werkenbij’ (recruitment) website vormt daarom de basis voor employer branding. Dankzij een aparte werkenbijuwbedrijf.nl kun je het zakelijke aspect van de corporate website gescheiden houden van het laagdrempelige van de ‘werkenbij’ website. Neem eens een kijkje op onze eigen werkenbij website en oordeel zelf! Er is een duidelijk verschil te zien tussen de content op de recruitment website en onze corporate website. De ‘luchtige’ content zorgt voor een laagdrempeligheid bij het solliciteren en geeft al een goed beeld van de werkgever. Aanvullend op een ‘werkenbij’ website kan de sfeer worden doorgevoerd via andere marketinginstrumenten als social media en Google Ads.

 

Hoe ga je te werk?

Waar moet je nu beginnen en hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf een potentiële werknemer aanspreekt? Het belangrijkste bij het creëren van een werkgeversmerk is dat de huidige medewerkers tevreden zijn. Zij zijn namelijk het visitekaartje van jouw organisatie. Presenteer je team (op een originele manier) op de recruitment website en laat ambassadeurs aan het woord. Ervaringen van anderen spreken namelijk aan en kunnen ervoor zorgen dat iemand bij jou solliciteert. Dit kun je verwerken in een video, wat tegenwoordig een absolute must is! Gebruik daarnaast foto’s van je team en werkplek op de website in plaats van stockfoto’s, zodat iemand gevoel krijgt bij de organisatie. Zodra de gewenste sfeer is gecreëerd via de recruitment website, kunnen de social media en SEA campagnes eromheen worden neergezet.

 

Employee Value Proposition

Naast het neerzetten van een aansprekend imago, moet je ook duidelijk communiceren wat je de sollicitant te bieden hebt. Dit kan door jouw Employee Value Proposition (EVP) te definiëren. Hier vallen de volgende zaken onder:

  • Goed salaris
  • (Persoonlijke) ontwikkeling
  • Opleidingen & trainingen
  • Flexibele werktijden
  • Prettige werkomgeving
  • Personeelsuitjes

Om een waardevolle EVP te creëren is het belangrijk om je naast de bovenstaande randvragen af te vragen waarom jij zo leuk bent om voor te werken. Wat maakt jouw organisatie nu zo leuk, waardoor een medewerker dagelijks met goede zin op de werkvloer verschijnt. Om een waardevolle EVP te creëren kan het volgende stappenplan worden gevolgd:

  1. Meet de verschillen tussen wat je je werknemers biedt en hun wensen en herhaal deze testen jaarlijks.
  2. Stem je EVP af op alle verschillende groepen werknemers, zodat iedereen zich voelt aangesproken.
  3. Communiceer je EVP naar al je medewerkers, zorg dat zij ambassadeurs worden van de organisatie!
  4. Blijf onderzoek doen en maak plannen over de ontwikkeling van je EVP, ben voorbereid op de toekomstige behoeftes van je werknemers.

Neem eens een kijkje bij bedrijven die dit goed op orde hebben zoals Coolblue en ga aan de slag met jouw employer branding. Weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag vooruit met het creëren van een sterk werkgevers merk! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op

Terug
Stel een vraag
Omhoog